Wat zijn woordgroepen in SEA?

In dit artikel gaan we dieper in op het fascinerende onderwerp van woordgroepen in SEA (Search Engine Advertising). We zullen de definitie van woordgroepen in SEA uitleggen en waarom ze zo belangrijk zijn voor zoekmachine adverteerders die bezig zijn met online marketing. Laten we beginnen met de basis.

Definitie

Wat zijn woordgroepen in SEA? Bij woordgroepen worden advertenties weergegeven als de zoekopdracht de essentiële keywords in de opgegeven volgorde bevat, maar er mogen andere woorden voor of na die woorden staan. Een woordgroep in SEA is een specifieke zoekwoordstrategie die adverteerders gebruiken om hun advertenties te tonen aan relevante doelgroepen. In tegenstelling tot exacte zoekwoorden, waarbij advertenties alleen worden weergegeven wanneer de zoekopdracht exact overeenkomt met het zoekwoord, bieden woordgroepen meer een beetje meer flexibiliteit.

Laten we dit even eenvoudig maken met een voorbeeld:

Stel je voor dat je een online winkel hebt die camera’s verkoopt. Je wilt adverteren voor “digitale camera’s”. Als je dit instelt als een woordgroep in je SEA campagne, kunnen je advertenties verschijnen voor zoekopdrachten zoals “goedkope digitale camera’s” of “nieuwste digitale camera’s”, zolang de kernwoorden “digitale camera’s” maar aanwezig zijn.

Nu, laten we eens kijken waarom dit zo handig is.

Waarom gebruiken?

Wel, waarom zou je woordgroepen in SEA willen gebruiken? Stel je voor dat je een pizzabezorgbedrijf hebt. Je wilt online adverteren, maar je wilt niet betalen voor klikken van mensen die op zoek zijn naar “pizzarestaurants” omdat je geen dine-in service hebt. Dus, je besluit om “pizzabezorging” in te stellen als een woordgroep. Daarnaast zit je alleen in Amsterdam, dus geef je dit ook aan als zoekwoord.

Op een dag zit er iemand hongerig thuis. Ze pakken hun telefoon en typen in Google: “Lekkerste pizzabezorging Amsterdam?” Bingo! Jouw advertentie wordt weergegeven omdat “pizzabezorging Amsterdam” in hun zoekopdracht voorkomt. Dit is het moment waarop je de magie van woordgroepen in SEA begint te begrijpen.

Je advertenties worden alleen getoond aan mensen die expliciet op zoek zijn naar pizzabezorging Amsterdam, niet aan degenen die op zoek zijn naar pizzarestaurants. Hierdoor krijg je meer relevante klikken en potentiële bestellingen en bespaar je geld dat anders verspild zou worden aan irrelevante klikken.

Maar hier is de kicker: woordgroepen in SEA zijn niet alleen handig voor negatieve filtering (zoals in bij negatieve zoekwoorden). Ze zijn ook geschikt om gerelateerde zoektermen op te vangen die je misschien nog niet had bedacht. Dit opent de deur naar nieuwe kansen en potentiële klanten die anders misschien aan je voorbij zouden gaan.

Scroll naar boven