In dit artikel gaan we diep in op wat SEO metatags zijn en hoe ze jou kunnen helpen om je website beter vindbaar te maken in de organische zoekresultaten.
Wat zijn SEO metatags?
Wat is de betekenis van SEO metatags? Dit zijn stukjes code die je aan de achterkant van je website toevoegt om zoekmachines extra informatie te geven over een pagina. Denk aan metatags als kleine etiquettes die je aan je content hangt. Zo kunnen zoekmachines snel begrijpen waar je pagina’s over gaan en ze relevanter maken voor de gebruikers die specifiek zoeken naar wat jij aanbiedt.
De belangrijkste SEO metatags
SEO metatags spelen een rol voor je SEO. Sommige metatags hebben geen directe invloed voor op je Google positie, maar deze tags zorgen voor structuur op je website. Door een goede structuur kan de webspider je content beter begrijpen wanneer een zoekmachine een pagina crawlt. Doordat een zoekmachine door deze tags beter begrijpt wat er op een pagina staat, is de kans op indexeren en een hoge Google positie groter.
Meta Description Tag
De meta description tag is een beschrijving van je pagina. Het is een kort stukje tekst dat verschijnt onder de titel en URL in de zoekresultaten (SERP). Dit is je kans om de zoeker ervan te overtuigen dat jouw pagina het antwoord is op hun vraag.
Keyword Tag
Ook heb je nog de keyword tag. De keyword tag was vroeger heel relevant, maar dat is tegenwoordig niet meer het geval. Toch is het de moeite waard om er even naar te kijken. Hier kun je relevante zoekwoorden toevoegen die betrekking hebben op je pagina.
In Google werkt de keyword tag niet meer, maar voor andere kleinere zoekmachines kan het toevoegen van deze tags misschien nog wel handig zijn.
Title Tag
Dit is de tekst die je ziet in het tabblad van je browser en in de zoekresultaten. Een goede title tag bevat relevante zoekwoorden en is tegelijkertijd aantrekkelijk voor de lezer. De title tag is ook te zien in de SERP van zoekmachines zoals Google en is dus ook enorm belangrijk om aandacht aan te besteden. Een goede title tag en description tag kunnen zorgen voor een hogere CTR wat betekent dat je meer organisch verkeer op je website ontvangt.
Headings Tags (Tussenkoppen)
Headings tags structureren je pagina en maken je pagina makkelijker om te lezen voor zowel mensen als voor zoekmachines.
H1 Heading Tag (Kop 1)
De H1 heading tag, ook wel bekend als kop 1, is als de titel van een hoofdstuk op je pagina. Het vertelt zowel lezers als zoekmachines waar de pagina over gaat.
Tussenkoppen (H2 en H3)
De H2 en H3 tags, of tussenkoppen van een lagere hiërarchie. Ze breken je pagina verder op en maken het gemakkelijker om specifieke informatie te vinden.
Alt Tag
De alt tag is een onzichtbare held. Het is de tekst die verschijnt wanneer een afbeelding niet kan worden weergegeven. Dit is niet alleen handig voor toegankelijkheid, maar ook voor zoekmachines die geen afbeeldingen kunnen ‘zien’.
Title attribute
Het title attribute wordt meestal gebruikt voor links. Het is de tekst die verschijnt wanneer je met je muis over een link beweegt. Hoewel het niet rechtstreeks invloed heeft op je SEO, kan het wel de klikfrequentie beïnvloeden.