Wat zijn organische zoekresultaten?

Wat zijn organische zoekresultaten? De organische zoekresultaten zijn de resultaten die je ziet in zoekmachines zoals Google, waarvoor je niet betaalt. Deze resultaten verschijnen op basis van de zoektermen die gebruikers invoeren in een zoekmachine zoals bijvoorbeeld: Google, Bing of YouTube. Ze worden ook wel de natuurlijke zoekresultaten genoemd.

Het belang van organische zoekresultaten

Veel bedrijven willen zo hoog mogelijk komen te staan in de organische zoekresultaten in een zoekmachine zoals Google. De belangrijkste zoekmachine waar de meeste mensen hoog in willen scoren is Google. Er wordt vaak gesproken over hoog scoren in Google, omdat Google wereldwijd het grootste marktaandeel heeft als het gaat om zoekmachines (zo een 82% marktaandeel) volgens Statista.

Maar waarom zijn deze organische resultaten zo belangrijk voor bedrijven?

Hoog staan in de organische zoekresultaten verhoogt de online zichtbaarheid van een website en zorgt voor meer meer bezoekers naar de website, wat kan zorgen voor meer klanten, leads, sales en/of omzet.

Daarnaast is het grote voordeel van deze zoekresultaten, dat je hiervoor niet betaalt. Dit is een groot voordeel ten opzichte van zoekmachine adverteren, waar je per klik betaalt.

Het is daarom verstandig om te investeren in hoog komen in deze organische zoekresultaten, omdat deze op de lange termijn een stabiele stroom van bezoekers kunnen opleveren zonder de kosten van advertenties. De kosten voor een CPC-advertentie is Google zijn namelijk gemiddeld $ 2.69 volgens Wordsteam, dus dit bedrag kan hard oplopen.

Dit hoog proberen te komen in de organische zoekresultaten wordt ook wel zoekmachineoptimalisatie (SEO) genoemd.

Hoe zien organische zoekresultaten eruit?

Wanneer je iets zoekt op Google, zie je meestal tien organische zoekresultaten per webpagina. Helemaal bovenaan op de pagina staan vaak de betaalde zoekresultaten. Dit zijn de organische zoekresultaten, deze resultaten bestaan meestal uit een titel en een korte beschrijving.

Websites kunnen deze titel en beschrijving zelf aanpassen. Deze titel en beschrijving is in veel gevallen zichtbaar in Google, maar het komt ook wel eens voor dat Google zelf een titel en/of beschrijving bedenkt voor een pagina.

organische en betaalde zoekresultaten in Google zoeken (Google Search)

Tegenwoordig zien de zoekresultaten in Google er vaak anders uit. Hoe deze zoekresultaten pagina’s eruit zien ligt ook vaak aan de zoekintentie van een zoeker. Google probeert tegenwoordig al zoveel mogelijk informatie te geven op de zoekpagina zelf.

Hoe kom je bovenaan in de organische zoekresultaten?

Google gebruikt een complex algoritme om te bepalen welke websites bovenaan staan in de zoekresultaten. Dit hoger komen in Google heet SEO. SEO staat voor zoekmachineoptimalisatie. Dit Google algoritme houdt rekening met verschillende factoren, waaronder de relevantie van de content en de autoriteit van de website. Hier zijn een aantal belangrijke strategieën om hoger te komen in de organische zoekresultaten:

  1. Relevante en goede content
  2. Linkbuilding
  3. Technische SEO
  4. Structuur

1. Relevante en goede content

Zorg ervoor dat de content op je website relevant is voor de zoekopdrachten die je doelgroep gebruikt. Door de juiste zoekwoorden te gebruiken en de beste content te bieden voor deze zoekopdracht, verhoog je de kans dat je pagina’s hoog in de zoekresultaten komen te staan.

Het maken van de allerbeste content bij een zoekwoord belangrijk om hoog te komen in Google. Zoals vaak gezegd wordt: content is koning.

2. Linkbuilding

Als je de beste content hebt, is het ook belangrijk dat Google jou gaat vertrouwen en jou als autoriteit gaat zien. Als Google je meer vertrouwt, zal Google jouw informatie hoger in de zoekresultaten plaatsen. Dit vertrouwen en autoriteit kun je ook opbouwen door middel van linkbuilding.

Dit is het proces waarbij andere websites naar jouw website linken. Deze links van andere websites worden ook wel backlinks genoemd. Hoe meer kwalitatieve backlinks je krijgt, hoe meer autoriteit je website krijgt in de ogen van zoekmachines zoals dus bijvoorbeeld Google en hoe groter de kans is dat Google je website hoger plaatst in de organische zoekresultaten.

Op ons linkbuilding platform kun je makkelijk aan deze kwalitatieve backlinks komen.

3. Technische SEO

De laatste belangrijke factor is de technische SEO. De technische SEO, gaat over de technische aspecten van je website.

Deze technische aspecten van je website zijn dingen zoals de laadsnelheid, mobiele vriendelijkheid, en het gebruik van gestructureerde data (structured data).

Deze technische factoren zorgen voor een betere gebruikerservaring en helpen zoekmachines je website beter te begrijpen.

4. Structuur

Als laatste is de structuur van een website ook belangrijk voor de SEO en dus om hoog te komen in de organische zoekresultaten. Door een goede structuur aan te brengen op je website zorg je ten eerste voor een betere gebruikservaring en zorg je er ook voor dat Google je website beter begrijpt.

Veelgestelde vragen (FAQ)

Wat zijn organische zoekresultaten?

Organische zoekresultaten zijn de resultaten die je in zoekmachines ziet waarvoor niet wordt, betaalt. Ze verschijnen op basis van de zoektermen die gebruikers invoeren en staan hoog in Google, omdat ze goed gevonden worden door Google. Deze organische zoekresultaten worden ook wel de onbetaalde zoekresultaten genoemd.

Hoe kan ik mijn website hoger laten scoren in organische zoekresultaten?

Dit hoger proberen te komen in de organische zoekresultaten wordt ook wel SEO genoemd. Door het maken van goede (lees: de beste) content, kwalitatieve backlinks naar je website te krijgen en de technische aspecten van je website te optimaliseren en goed op orde te hebben, kun je hoger scoren in de zoekresultaten.

Wat is het verschil tussen organische en betaalde zoekresultaten?

Organische zoekresultaten verschijnen op basis van relevantie en autoriteit, terwijl betaalde zoekresultaten advertenties zijn waarvoor bedrijven betalen om bovenaan te staan in de zoekresultaten. De betaalde zoekresultaten heet ook wel SEA en de onbetaalde zoekresultaten heet ook wel SEO.

Scroll naar boven