Nofollow links zijn een type hyperlink dat in de wereld van SEO en linkbuilding veel aandacht krijgt. Maar wat zijn nofollow links precies en wat is precies de impact op je website? In dit artikel leggen we uit wat deze nofollow links zijn, waarom deze links gebruikt worden en hoe je kunt zien of een link een dofollow link is. We laten ook zien hoe je nofollow links kunt toevoegen in WordPress.
Wat zijn no follow links?
Wat is een nofollow link? Een nofollow link is een soort link waaraan de instructie wordt gegeven aan een crawler om deze link niet te volgen. Normaal (bij dofollow) word elke link op een pagina gevolg door een webspider. Bij een nofollow link is dit niet het geval.
Een nofollow link naar jouw website wordt geplaatst, zal een crawler van een zoekmachine de link niet volgen en geen waarde toekennen aan jouw pagina. Dit betekent dat nofollow links geen directe invloed hebben op je SEO wanneer je een nofollow backlink ontvangt.
Veel websites die gericht zijn op SEO en wel extern willen linken gebruiken nofollow links om zoveel mogelijk ‘SEO waarde’ of ‘link juice‘ op hun eigen website te houden. Wanneer je een link plaatst op je website is dit standaard een dofollow link. Wanneer je dit dus niet wilt, moet je aangeven dat je de link nofollow wilt hebben.
Waarom worden no follow links gebruikt?
no follow links worden vaak gebruikt om de volgende redenen:
- Het toevoegen van een nofollow-attribuut aan links helpt bij het beheersen van de linkjuice op een website.
- Webmasters kunnen nofollow links gebruiken om externe links te gebruiken, maar niet willen dat de crawler deze link gaat volgen .
- Sommige websites, zoals sociale mediaplatforms en online forums, maken standaard gebruik van no follow links om spam en misbruik te voorkomen. Als dit soort platforms wel gebruik zouden maken van dofollow links zouden mensen massaal links op deze websites gaan plaatsen omdat deze links waarde hebben.
Hoe maak je een nofollow link?
In HTML kunnen nofollow links worden aangegeven met behulp van het “rel” (relatie) attribuut. Hier is een voorbeeld van hoe een no follow link eruitziet in HTML:
<a href=”http://www.example.com” target=”_blank” rel=”nofollow”>Klik hier</a>
In dit voorbeeld wordt de “rel” attribuutwaarde ingesteld op “nofollow”, wat aangeeft dat dit een no follow link is. De andere attributen, zoals “href” voor de URL en “target” voor het openen van de link in een nieuw venster, kunnen nog steeds aanwezig zijn.
Nofollow links in WordPress
Hoe voeg je een nofollow link toe in WordPress? Als je een nofollow link wilt toevoegen in WordPress, volg dan deze stappen:
- Ga naar het bericht of de pagina waar je de link wilt toevoegen.
- Selecteer de tekst of afbeelding die je wilt linken en klik op de knop “Link invoegen/bewerken” in de werkbalk van de editor.
- Voer de URL van de bestemmingspagina in het veld “URL” in.
- Klik op “Link toevoegen” om de link toe te voegen.
- Om de link als nofollow in te stellen, klik je op de tandwielicoon naast de URL en selecteer je “geavanceerd”. Vervolgens vink je het vakje “nofollow” aan.
Hoe kun je deze links zien?
Hoe kun je zien op een website of een link dofollow of nofollow is? Om te bekijken of een link een nofollow link is, kun je de broncode van een webpagina bekijken. Volg deze stappen:
- Klik met de rechtermuisknop op de link waarin je geïnteresseerd bent en selecteer “element inspecteren” of “inspecteren”.
- Zoek in de HTML-code naar de <a> tag van de link.
- Controleer of er een “rel” attribuut is en of de waarde ervan “nofollow” is. Als dat het geval is, is de link een no follow link.
Je kunt dit ook bekijken door een Chrome extensie te gebruiken. Een Chrome extensie waarmee je dit goed kunt doen is: Website SEO Checker.
Een nofollow link is een link waarbij wordt aangegeven aan de crawler om deze link niet te volgen.
Deze soort link kun je maken door rel=”nofollow” aan je link toe te voegen.
Nee, dit is niet hetzelfde. Met niet volgen geef je aan dat een link niet gevolgd mag worden door een crawler en met noindex geef je aan dat een hele pagina niet geïndexeerd mag worden in Google.