In de wereld van zoekmachine optimalisatie (SEO) is een van de belangrijkste begrippen die je tegenkomt “backlinks”. Maar wat zijn deze backlinks eigenlijk en waarom zijn ze zo belangrijk voor de SEO van je website?
In dit artikel zullen we dieper ingaan op het begrip backlinks, hoe deze links precies werken voor een betere SEO en hoe je aan deze links kunt komen. We zullen ook een aantal methodes delen om links van hoge kwaliteit te krijgen. Na dat artikel weet je precies wat backlinks precies zijn en waarom jij ze nodig zult hebben voor betere SEO resultaten.
In deze afbeelding is een voorbeeld te zien van hoe een backlink er in de praktijk uit ziet. Hierbij is te zien dat het artikel op Dutch IT Channel linkt naar Glorypublisher.
Wat is een backlink?
Wat zijn backlinks? Backlinks, ook wel inkomende externe links genoemd, zijn hyperlinks die vanaf andere websites naar jouw websites verwijzen.
Deze externe links zijn bevordelijk voor je SEO, omdat ze gezien kunnen worden als een soort aanbevelingen van andere websites voor jouw website. Deze links worden gezien door Google als een teken van vertrouwen naar jouw website toe en dit verhoogt jouw website autoriteit.
Hoe meer relevante en kwalitatieve backlinks je ontvangt, hoe hoger de autoriteit van je website zal zijn en des te meer Google jouw website gaat vertrouwen. Des te meer Google jouw website vertrouwd, des te hoger zal je organische positie zijn in Google.
Dus, wat is een backlink? Een backlink is een hyperlink van een extern domein naar jouw domein.
Een backlink bestaat dus uit twee delen:
- Anchor tekst: dit is de zichtbare tekst die je ziet en waarin de link in is verwerkt.
- Doel URL: dit is de link die is verwerkt in de anchor tekst.
Voorbeeld: Als een website een artikel schrijft en dit artikel krijgt aanbevelingen van grote betrouwbare websites die al jaren bestaan en veel vertrouwen van Google hebben zoals bijvoorbeeld Nu.nl, NOS of andere websites is dit een teken aan Google dat jij ook te vertrouwen bent. Als Google het idee heeft dat jij te vertrouwen bent dan zal jou website waarschijnlijk hoger in de organische zoekresultaten komen te staan.
Waarom zijn backlinks belangrijk voor SEO?
Backlinks spelen een belangrijke rol als je je SEO wilt gaan verbeteren. Zoekmachines zoals Google beschouwt deze links als een positieve stem naar jou website en hierdoor bouw je meer autoriteit op. Hier zijn een aantal redenen waarom backlinks belangrijk zijn voor SEO:
- Autoriteit en vertrouwen: Backlinks dienen dus als soort stem van andere websites die naar jouw website verwijzen. Hoe meer je van deze backlinks je hebt, hoe meer autoriteit en vertrouwen zoekmachines aan je website toekennen.
- Hogere positie in de organische zoekresultaten: Websites met een groot aantal relevante en kwalitatieve backlinks hebben de neiging hoger te scoren in de organische zoekresultaten van Google. Deze links kunnen dus bijdragen aan een betere zichtbaarheid en meer organisch verkeer op je website: “The more high-quality backlinks you have, the higher your website is likely to rank in search results.” – Backlinko
- Verkeer genereren: Backlinks kunnen ook direct verkeer naar je website genereren. Als een gebruiker op een backlink klikt, wordt hij naar jouw website geleid, wat natuurlijk ook zorgt voor extra bezoekers en dus meer potentiële klanten en conversies. Kwalitatieve backlinks zijn meestal websites met veel lezers die zelf ook goed scoren in Google, dus dit betekent ook extra bezoekers.
- Indexering Versnellen: Backlinks helpen zoekmachines bij het crawlen en indexeren van nieuwe pagina’s op je website. Als je website wordt vermeld op andere websites met hoge autoriteit, zal dit de indexeringssnelheid waarschijnlijk ook verbeteren. Dit komt doordat wanneer er een dofollow link wordt geplaatst Google de geplaatste link volgt naar jouw website. Als deze link op een kwalitatieve website staat die Google goed vindt, dan is de kans groot dat deze website vaak wordt geïndexeerd, omdat deze websites veel gecrawld worden en dus ook worden doorgeleid naar jouw website.
Hoe krijg je backlinks?
Backlinks zijn dus belangrijk voor je SEO en dragen bij aan een hoge organische positie, maar hoe krijg je backlinks?
Ten eerste is het belangrijk om te weten dat niet alle backlinks goed zijn. Je zou zo binnen een minuut miljoenen links kunnen kopen, maar niet elke backlink is goed. De vraag moet dus niet zijn ‘hoe krijg je backlinks?’, maar ‘hoe krijg ik kwalitatieve backlinks?’.
Nu je begrijpt waarom backlinks belangrijk zijn, laten we eens kijken naar een aantal manieren om kwalitatieve backlinks te verkrijgen. Het verkrijgen van backlinks wordt ook wel linkbuilding genoemd. Hier zijn zes manieren om backlinks te verkrijgen naar jouw website:
- Gastbloggen
- Linkwaardige content maken
- Samenwerken met andere websites
- Persberichten
- Startpagina’s
- Bedrijvengidsen
1. Gastbloggen
Een eerste manier om backlinks te verkrijgen is door een artikel te publiceren op een andere website met hierin externe links die naar jouw website verwijzen. Het plaatsen van content op andersmans website wordt ook wel een gastblog benoemd.
Je publiceert hierbij waardevolle en informatieve artikelen als gastblogger op relevante websites in jouw branche. In ruil voor dit waardevolle artikel kun je een backlink naar je eigen website opnemen in dat artikel. Echter komt het in de praktijk ook veel voor dat iemand hiervoor betaalt.
Zorg ervoor dat je tekst van hoge kwaliteit biedt die relevant is voor het publiek van de website waar je de gastblog op plaatst. Een gastblog kun je krijgen door hierom te vragen of door een gastblog plaatsing te kopen via ons linkbuilding platform.
2. Linkwaardige content maken
Deze tweede manier is de manier hoe Google het het liefste ziet. Dit is door content te maken waar andere websites vanzelf naar gaan linken omdat het zo goed is.
Maak waardevolle, unieke en informatieve content op je eigen website die andere mensen willen delen en naar willen toelinken via hun eigen website. Deze manier van het verkrijgen van backlinks word ook wel link earning genoemd. Deze content kunnen dingen zijn zoals:
- Uitgebreide en informatieve gidsen
- Origineel onderzoek en de data
- How-to-artikelen en tutorials
- Lijstartikelen (“Top 10” of “De beste…”)
- Infographics
- Tools en calculators
- Video’s en visuele content
- Nieuwswaardige of trending onderwerpen
- Gastblogs
- Opinieartikelen of controversiële onderwerpen
- Gratis templates, checklists of downloads
- Inspirerende succesverhalen of case studies
- Evergreen content (tijdloze onderwerpen)
- Interactieve content (quizzen, interactieve kaarten)
- Exclusieve interviews of citaten van experts
Bij deze manier lever je dus zoveel waarde voor andere websites dat je op deze manier op een natuurlijke manier backlinks ontvangt. Hierbij zullen de backlinks als het goed is dus vanzelf binnenstromen.
Let wel op: Als je nog 0 links hebt, zul je ook weinig bezoekers krijgen, dus weinig mensen die je waardevolle content te zien krijgen (via SEO). Aan het begin moet je dus meestal een andere strategie bedenken om die eerste bezoekers te krijgen en te zorgen voor de eerste backlinks.
3. Samenwerken met andere websites
Een derde manier om backlinks te krijgen is door samen te werken met andere publishers. Werk samen met andere publishers in jouw branche en vraag of ze naar jouw website willen linken in hun content. In veel gevallen willen de bloggers hier uiteraard wel iets voor terug.
Zorg ervoor dat deze blogger een relevante en gevestigde autoriteit is met dus een website. Via ons linkbuilding platform kun je ook makkelijk in contact komen met deze publishers.
4. Persberichten
Een vierde manier om links te krijgen is door persberichten te publiceren. Schrijf interessante persberichten over nieuwe bijvoorbeeld ontwikkelingen, evenementen of productlanceringen binnen jouw bedrijf. Verspreid deze persberichten via redacteurs van verschillende nieuwsmediums en zorg ervoor dat je een dofollow backlink naar je website opneemt.
Deze strategie is echter erg lastig om backlinks te verkrijgen, omdat je hiervoor persberichten moet kunnen schrijven met nieuwswaarde die mediawaardig zijn. De kans is daarnaast groot dat je als MKB-bedrijf niet elke week bijvoorbeeld, nieuwswaardig nieuws hebt.
In veel gevallen huren bedrijven hier een persbureau voor in. Het nadeel van een persbureau, is dat het soms wel duizenden euro’s per maand kan kosten en je hierbij dus eigenlijk ook indirect betaalt voor backlinks.
5. Startpagina’s
Een andere manier om aan backlinks te komen is een ouderwetsere manier van linkbuilding en dat zijn startpagina’s. Startpagina’s zijn vaak subdomeinen die dienen als een soort bedrijvengids. Deze startpagina’s bevatten een overzicht van links naar andere websites of bronnen over een specifiek onderwerp.
Startpagina’s werden vroeger veel gebruikt als overzichtspagina’s voor verschillende categorieën en zijn vaak bedoeld om het navigeren binnen een specifiek interessegebied te vergemakkelijken. In Nederland zijn startpagina’s vooral bekend vanwege platforms zoals Startpagina.nl.
Tegenwoordig worden startpagina’s vooral gebruikt voor het verkrijgen van backlinks en maken een stuk minder mensen er nog gebruik van als gids.
Je kunt je als linkbuildingstrategie ook aanmelden bij verschillende startpagina’s die passen bij jouw branche. Zorg ervoor dat de startpagina’s van hoge kwaliteit zijn en vermijd slechte startpagina’s. Een vermelding in op relevante startpagina kan mogelijk waardevolle backlinks opleveren.
Een voorbeeld van een startpagina’s zijn bijvoorbeeld: Startpagina.nl en Startkabel.nl. Deze startpagina’s links kosten wel (bijna) altijd geld. Verder heb je nog vele andere startpagina’s. Deze zijn vaak van (lagere) kwaliteit, dus bekijk het domein goed voor je een backlink laat plaatsen. Andere startpagina’s worden ook wel kloon startpagina’s genoemd.
6. Bedrijvengidsen
Startpagina’s en bedrijvengidsen worden soms in dezelfde categorie geplaatst, maar bij een startpagina krijg je meestal een enkele link en op een bedrijvengids kun je vaak ook wat meer vertellen over je bedrijf. Vaak zijn de backlinks op een bedrijvengids geen dofollow links weinig waarde, maar kunnen ze alsnog een positief signaal afgeven aan Google. Ook is het aanmelden bij bedrijvengidsen goed voor de lokale SEO.
Waar let je op?
Nu je weet hoe je backlinks krijgt, is het ook belangrijk om te weten waar je rekening mee moet houden als je deze backlinks probeert te krijgen. Als je links ontvangt naar je website betekend dit niet direct dat je een hoge positie krijgt in Google en dat je je SEO op orde hebt. Het gaat ook om het ontvangen van goede en kwalitatieve links, maar wat is een goede backlink? Let hierbij op het volgende:
Kwaliteit boven kwantiteit
Linkbuilding gaat niet alleen om het verzamelen van zoveel mogelijk links, maar om het krijgen van kwalitatieve links van relevante en betrouwbare websites. Eén backlink van een website van hoge kwaliteit heeft waarschijnlijk meer effect op je SEO, dan duizenden links van slechte spamwebsites.
Natuurlijke linkbuilding
Het kopen van backlinks mag niet volgens de richtlijnen van Google, maar het gebeurt alsnog heel veel. Zo vermoed 92% van de websites dat zijn concurrent backlinks koopt volgens Search Engine Land.
Google kan het plaatsen van (veel) backlinks zien als spam en dit kan negatieve gevolgen hebben voor je SEO. Zorg er dus altijd voor dat je op een zo natuurlijk mogelijke manier je backlinks plaatst.
Het is belangrijk om backlinks op een natuurlijke en organische manier te verkrijgen. Dit is in de praktijk echter vaak niet mogelijk en daarom hebben wij dit linkbuilding platform opgezet.
Relevantie
Richt je op het krijgen van backlinks van websites die relevant zijn voor jouw niche of branche. Links van relevante websites hebben meer waarde en helpen zoekmachines beter te begrijpen waar jouw website over gaat.
Bron: Gotchseo
Diversiteit
Probeer een divers linkprofiel op te bouwen met backlinks van verschillende typen, zoals bijvoorbeeld blogs, nieuwswebsites, forums en sociale media. Dit helpt bij het creëren van een natuurlijk linkprofiel en voorkomt dat zoekmachines je website als spammy beschouwen.
SEO waardes
Kijk naar de waarde van een backlink. Een waarde bekijken doe je door naar de autoriteit te kijken die gegeven is. Deze score wordt ook wel de SEO metrics genoemd en wordt heel belangrijk gevonden bij het krijgen van links. Vroeger gaf Google deze waarde zelf, maar hier is Google een hele tijd geleden mee gestopt. Hierdoor zijn er nu andere bedrijven begonnen met het geven van autoriteit aan websites. Door naar deze waardes te kijken, kun je een betere inschatting maken van hoe waardevol een backlinks is. Voorbeelden van SEO metrics zijn: DA en PA, DR en UR en TF en CF.
Verkeer
Ook kun je bijvoorbeeld kijken hoeveel verkeer een website krijgt per maand. Als een website veel organisch verkeer ontvangt, dan waardeert Google deze webite (anders zou Google ze wel heel laag zetten). Deze links met verkeer zijn hierom ook weer meer waard dan links zonder verkeer (en vaak een stuk duurder). Dit kun je bijvoorbeeld doen met de Ahrefs traffic checker.
Handige backlink tools
Als je bent begonnen met het verzamelen van backlinks dan is het handig om een aantal tools te kennen om bijvoorbeeld SEO scores te bekijken, maar ook welke links je naar je website krijgt.
Websites om je backlinks te bekijken
Je links bekijken kan met veel verschillende tools:
- Ahrefs backlink checker voor de DR en UR
- Bulk DA en PA checker voor de DA en PA
- Majestic voor de TF en CF
Chrome extenties om je backlinks te zien
Niet alleen bestaan er websites om je backlinks te bekijken, maar ook gratis chrome extenties chrome extenties voor je inkomende links. Aanraders zijn:
Backlinks zijn links van externe websites die naar jouw website verwijzen. Ze zijn belangrijk voor SEO omdat ze een teken van vertrouwen van de ene site naar de andere zijn en kunnen helpen om de rangschikking van een website in zoekmachineresultaten te verbeteren.
Je kunt op veel manieren aan backlinks komen. Je kunt bijvoorbeeld: ze organisch ontvangen doordat je intressante content hebt, gastbloggen, links zelf plaatsen, mensen erom vragen of links kopen.
De beste backlinks zijn links die: verkeer hebben, relevant zijn, dofollow, passen binnen de context en goede SEO metrics hebben.
De kosten van backlinks kunnen sterk variëren, afhankelijk van de kwaliteit en de methode om ze te verkrijgen. Natuurlijk verkregen links kosten inprincipe niks, terwijl betaalde gastposts of linkplaatsingsdiensten kunnen variëren van enkele tientallen tot duizenden euro’s per link.