Home » Kennisbank » Wat is XML?

Wat is XML?

Geschatte leestijd: 1 minuut

Auteur:

Update:

Wat is XML?

Wat is XML? Wij vertellen je alles over dit begrip op deze pagina.

XML Betekenis

Wat is de betekenis van XML? XML staat voor “eXtensible Markup Language” en is een gestandaardiseerd formaat voor het structureren en tonen van gegevens. 

Stel je voor dat je een digitale versie van een boek wilt maken, inclusief hoofdstukken, paragrafen, enzovoort. XML stelt je in staat om deze gegevens te organiseren met behulp van tags, vergelijkbaar met de manier waarop HTML-tags worden gebruikt om webpagina’s te structureren.

XML is als het skelet van je gegevens: het biedt een kader waarbinnen je informatie kunt ordenen en relateren. Dit heeft een enorm handig voor het delen van informatie tussen verschillende systemen, omdat het niet afhankelijk is van specifieke software of platformen.

Een populair voorbeeld van een XML bestand is de XML sitemap. Deze sitemap.xml is een belangrijke basis voor de SEO voor de meeste websites.

XML voorbeeld

Nu je begrijpt hoe XML werkt, laten we eens kijken naar een praktisch voorbeeld. Stel je voor dat je een videogame aan het maken bent en je wilt de configuratie-instellingen opslaan. Hier komt XML om de hoek kijken.

Voorbeeld 1

Stel je voor dat je een game speelt waarin je het gedrag van de personages wilt aanpassen. Je wilt de snelheid, kracht en speciale vaardigheden van elk personage instellen. Met XML kun je dit gemakkelijk doen. Hier is hoe het eruit zou kunnen zien:

<spel>

  <personage naam=”Held”>

    <snelheid>10</snelheid>

    <kracht>8</kracht>

    <speciaal>vuurbal</speciaal>

  </personage>

  <personage naam=”Vijand”>

    <snelheid>5</snelheid>

    <kracht>6</kracht>

    <speciaal>invisibility</speciaal>

  </personage>

</spel>

Dit XML-bestand legt de configuratie-instellingen voor personages vast. Elke “personage” tag heeft attributen zoals “naam”, en binnenin bevinden zich tags voor specifieke eigenschappen. Hierdoor kun je gemakkelijk de gedragingen van je in-game personages aanpassen.

Voorbeeld 2

Laten we dit vergelijken met iets alledaags: het bijhouden van de leeftijden van mensen. Stel je voor dat je XML gebruikt om deze informatie op te slaan. Een persoon wordt een “persoon” element en hun naam en leeftijd worden “tags” binnen dat element. Bijvoorbeeld:

<persoon>

  <naam>Jan</naam>

  <leeftijd>30</leeftijd>

</persoon>

Dit ziet er misschien wat technisch uit, maar het is eigenlijk vergelijkbaar met hoe je gegevens op een boodschappenlijst zou noteren: item naam en hoeveelheid. Zoals je ziet, kunnen we met XML op een gestructureerde manier gegevens vastleggen, vergelijkbaar met hoe je een lijst maakt om boodschappen te doen.

Over Glorypublisher

Glorypublisher is een linkbuilding platform waarmee je makkelijk links kunt kopen en verkopen.

Gratis SEO checklist?

Wil je een gratis SEO checklist? Download deze geheel kosteloos!

Over de auteur

Relevante berichten

Scroll naar boven