Wat is social proof?

Heb je je ooit afgevraagd waarom je eerder geneigd bent om iets te kopen of te doen als je merkt dat anderen het ook doen? Dit fenomeen wordt “social proof” genoemd en het speelt een belangrijke rol in ons besluitvormingsproces. In dit artikel gaan we dieper in op wat het is, de verschillende soorten ervan en hoe je het kunt inzetten om jouw doelen te bereiken.

Social proof betekenis

Wat is social proof? Social proof is het psychologische fenomeen waarbij mensen de neiging hebben om het gedrag van anderen te volgen wanneer ze geconfronteerd worden met onzekerheid of twijfelende situaties. Met social proof laat je de mening van andere mensen zien om deze onzekerheid of twijfeling weg te nemen bij de potentiële afnemer. 

Het is een manier waarop we informatie halen uit de acties en beslissingen van anderen om te bepalen wat juist of acceptabel is. Denk bijvoorbeeld aan het kiezen van een restaurant: als je ziet dat een restaurant druk bezocht is, ben je eerder geneigd te denken dat het goed eten serveert en ga je sneller naar binnen. Hierbij speelt social proof dus ook een belangrijke rol voor je beslissing.

social proof

Soorten

Er zijn ook verschillende soorten social proof. Dit kan op verschillende manieren worden gepresenteerd, elk soort heeft weer andere impact op ons gedrag en ons besluitvormingsproces. De verschillende soorten zijn:

  1. Expert
  2. Celebrity
  3. User
  4. Wisdom of the crowd
  5. Certification

1. Expert

De eerste soort is de expert social proof. Dit type draait om het benadrukken van de mening of aanbeveling van experts op een bepaald gebied.

Stel je voor dat je op zoek bent naar een nieuwe laptop. Je komt een review tegen van een bekende tech-expert die de laptop aanbeveelt vanwege zijn prestaties en duurzaamheid. Dit overtuigt je waarschijnlijk meer dan wanneer een willekeurige persoon hetzelfde zou zeggen.

expert social proof

2. Celebrity

Een ander soort is celebrity social proof. Beroemdheden of grote bedrijven (of influencers) hebben ook een grote impact op ons gedrag. Als je bijvoorbeeld ziet dat je favoriete sportster een bepaald merk sportkleding draagt, ben je waarschijnlijk eerder geneigd om hetzelfde te dragen, in de hoop dat het je net zo succesvol zal maken als zij.

Een voorbeeld is het bekende bedrijf Leadinfo.com die grote bedrijven die klant zijn laat zien om aan te tonen dat ze betrouwbaar zijn.

Dit soort social proof word erg veel gebruikt door bedrijven.

Leadinfo social proof

3. User

De bekendste soort is de user social proof. Dit type is gebaseerd op de ervaringen en meningen van gewone gebruikers en zie je heel veel terug in de B2C ecommerce. Denk aan online reviews en beoordelingen.

Als je op zoek bent naar een hotel en je ziet dat veel mensen positieve recensies achterlaten over de netheid en de service, zal dat waarschijnlijk je keuze beïnvloeden. Niet alleen zorgen reviews voor een goede proof, maar zijn positieve reviews ook goed voor de lokale SEO van een bedrijf.

4. Wisdom of the crowd

Dit type heeft vrij weinig met online marketing te maken, maar is meer het soort waar je in het echte leven veel mee te maken hebt. Dit type is gebaseerd op de kracht van grote aantallen.

Het idee is dat als veel mensen iets doen, het waarschijnlijk de juiste keuze is. Stel je voor dat je in een vreemde stad bent en je ziet een drukbezochte markt. Je zou geneigd kunnen zijn om daar naartoe te gaan, omdat het aantal mensen suggereert dat het de moeite waard is.

5. Certification

Dit is het gebruik van keurmerken, certificaten of badges om de betrouwbaarheid en kwaliteit van een product of dienst te bevestigen. Denk aan het ‘veiligheidsgarantie’-symbool op een website dat aangeeft dat je betalingsinformatie veilig is of een prijs die een bepaalde instantie heeft gewonnen.

Een ander mooi voorbeeld van social proof is de website van Learnworlds. Ze laten hierin hun prijzen, keurmerken en alle reviews zien op de verschillende platforms.

Hoe zet je social proof slim in?

Nu je begrijpt wat social proof is en welke verschillende vormen het kan aannemen, laten we eens kijken hoe je het slim kunt inzetten om jouw doelen te bereiken.

  • Kies de het juiste soort: Bekijk je doelgroep en wat hen het meest zou beïnvloeden. Als je een jong publiek hebt, kan celebrity social proof bijvoorbeeld heel effectief zijn. Voor een meer ouder publiek is expert social proof misschien weer de beste keuze. In veel gevallen is een mix van verschillende soorten social proof de beste strategie.
  • Gebruik het op strategische plaatsen: Plaats social proof-elementen op strategische plekken op je website of in je marketingmateriaal. Denk aan productpagina’s, landingspagina’s en zelfs check-out pagina’s om mensen nog even het laatste zetje te geven.
  • Hou het echt: Vermijd het gebruik van neppe reviews of aanbevelingen. Mensen zijn slim genoeg en hebben vaak snel door als iets niet echt is. Echte ervaringen en meningen hebben veel meer impact. Daarnaast: als iemand erachter komt dat je neppe reviews hebt, kan dit een enorme impact hebben op je bedrijf. 
  • Speel in op FOMO: FOMO, oftewel “Fear Of Missing Out”, is een krachtige drijfveer voor v eel mensen. Gebruik teksten als “Beperkte voorraad!” of “Slechts enkele plekken over!” of “Er kijken nu 44 mensen naar dit product” om mensen aan te moedigen snel actie te ondernemen en te laten zien dat andere mensen ook bezig zijn met kopen van het product.
  • Wees subtiel: Te veel social proof kan overweldigend zijn en het tegenovergestelde effect hebben. Kies zorgvuldig welke dingen je wilt benadrukken en houd het wel een beetje subtiel.

Conclusie

Social proof is een krachtig instrument van marketeers en website eigenaren. Het speelt mooi in op onze behoefte om ons gedrag af te stemmen op anderen en wordt vaak ingezet om vertrouwen en geloofwaardigheid op te bouwen. Door verschillende soorten slim in te zetten, kun je de perceptie van je merk, product of dienst positief beïnvloeden en mensen overtuigen om actie te ondernemen.

Wat is social proof?

Dit is het laten zien van andermans ervaring om hiermee het gedrag van een potentiële klant te beïnvloeden.

Waarom social proof inzetten?

Dit kan ervoor zorgen dat iemand net wel over de streep gaat om een aankoop te doen. Hierdoor kan je conversiepercentage omhoog gaan.

Scroll naar boven