Als je een eigen website hebt of van plan bent er een te maken, heb je waarschijnlijk wel eens gehoord van SEO, ofwel Search Engine Optimization of in het Nederlands zoekmachineoptimalisatie. SEO is de manier waarmee je je website hoger kunt laten scoren in de organische zoekresultaten van zoekmachines zoals bijvoorbeeld Google of Bing. Maar wist je dat SEO verschillende soorten kent? Eén soort daarvan is off-page SEO. In dit artikel gaan we op dit begrip dieper op in!
Off-page SEO betekenis
Wat is off-page SEO? Off-page SEO zijn de SEO optimalisaties die buiten je website gebeuren, maar dus wel effect hebben op je organische positie. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld linkbuilding.
Bij off-page SEO gaat het om externe signalen verzamelen die een positieve invloed hebben op je organische Google posities. Andere websites geven jouw website ‘props’ door naar jou te linken en dat is een positief signaal voor je Google positie!
Voordat we doorgaan met off-page SEO laten we eerst eens naar de andere soorten SEO kijken, zodat je een beter beeld krijgt van hoe off-page SEO zich verhoudt tot de rest van de vormen van SEO.
Andere soorten SEO
- On-page SEO: Dit is alles wat je op jouw eigen website doet om deze te optimaliseren voor zoekmachines. Denk aan het gebruik van relevante keywords, het schrijven van goede titels en metatags, het optimaliseren van je titels en het hebben van waardevolle en boeiende content.
- Technische SEO: Hierbij gaat het om het optimaliseren van de technische aspecten van je website, zoals de snelheid, mobiele vriendelijkheid en het gebruik van sitemaps.(Dit kun je allemaal gratis testen op tools.glorypublisher.nl)
- Lokale SEO: Dit is gericht op het verbeteren van de vindbaarheid van je website in lokale zoekresultaten, zoals bij het zoeken naar een restaurant in jouw stad. Lokale SEO valt ook een beetje onder off-page SEO omdat dit ook externe signalen zijn die goed zijn voor jouw ranking.
Nu je de andere soorten SEO begrijpt, laten we eens kijken waarom off-page SEO zo belangrijk is en wat het precies is.
Waarom is off-page SEO belangrijk?
Off-page is belangrijk voor je SEO omdat deze externe signalen ervoor kunnen zorgen dat Google ook ziet dat jou content wordt erkend door andere mensen op het internet. Hierdoor kan dit signaal een grote impact hebben op je SEO, omdat Google veel waarde hecht aan betrouwbaarheid en autoriteit. Kijk bijvoorbeeld maar naar Google E-A-T.
Door een goede off-page strategie te hanteren geef je signalen aan Google dat je:
- Expertise hebt
- Autoriteit bent
- Ervaring hebt
- Betrouwbaar bent
- Relevant bent
- Populair bent
Off-page SEO helpt je om je online reputatie op te bouwen door gebruik te maken van externe signalen. Als andere websites naar jouw website linken of op een andere manier een positief signaal geven naar Google, zegt dat eigenlijk tegen Google: “Hey Google, deze website is betrouwbaar!” En Google denkt: “Oké, laten we deze website hoger plaatsen in de zoekresultaten, want mensen lijken er dol op te zijn.”
Het draait dus om geloofwaardigheid en vertrouwen. Hoe meer kwalitatieve externe signalen je krijgt, hoe meer Google je vertrouwt, en dat leidt tot een betere positie in de zoekresultaten.
Nu je begrijpt waarom off-page SEO belangrijk is, laten we eens kijken naar de verschillende soorten off-page SEO.
Soorten Off-page SEO
Nu de betekenis van off-page duidelijk is gaan we verder in op de soorten off-page SEO. Welke soorten off-page SEO zijn er? Er zijn verschillende soorten off-page SEO:
- Linkbuilding
- Content marketing
- Lokale SEO
- Evenementen
- Reviews
1. Linkbuilding
Linkbuilding is één van de bekendste soorten off-page SEO en heel belangrijk als je wilt scoren in de organische zoekresultaten van Google.
Het verkrijgen van externe hyperlinks van andere websites naar jouw website (ook wel backlinks genoemd) word ook wel linkbuilding genoemd. Jouw website is dan bezig met het actief verkrijgen van backlinks. Backlinks is één van de belangrijkste dingen van SEO en staat in de top drie van belangrijkste rankingsfactoren volgens Shelley Walsh.
Linkbuilding is als het maken van vrienden in de digitale wereld. Het draait allemaal om het krijgen van relevante en kwalitatieve backlinks van andere websites naar jouw website. Het is echter niet alleen de kwantiteit van de links die telt, maar vooral de kwaliteit van deze backlinks.
Een verwijzing van een andere website is een positief signaal, omdat een andere website jou als het ware aanbeveelt door naar jou te linken. Hierdoor is het hebben van een goede linkbuilding strategie erg belangrijk voor je off-page SEO.
Stel je voor dat jouw website een digitale marketinggids is en dat een populaire marketingwebsite zoals Frankwatching naar jou linkt. Dit is een autoriteit die naar jou verwijst, dus een positief signaal. Maar als een vage website over kattenaccessoires naar jou linkt (en jij bent een marketingwebsite), telt dat niet zo zwaar (behalve als jouw website hier over gaat natuurlijk).
Linkbuilding kan lastig zijn, maar het is belangrijk de voor hele SEO. Zorg ervoor dat je waardevolle content maakt die anderen willen delen en naar toe willen linken.
Hoe kom je aan deze backlinks? Wij hebben een linkbuilding platform gemaakt waar je makkelijk artikelen en links kan kopen. Zo kun je binnen enkele minuten aan kwalitatieve backlinks komen zonder gedoe. Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?
2. Content Marketing
Zoals in eerdere artikelen al gezegd: Content is koning, en dat geldt ook voor off-page SEO. Het maken van boeiende en waardevolle content kan ervoor zorgen dat andere mensen naar jou te linken (backlinks) of op een andere manier zorgen voor positieve signalen naar jou website.
Content marketing is uiteraard niet alleen een off-page strategie om veel backlinks of verwijzingen op een andere manier te krijgen, maar ook een on-page SEO strategie. Daarnaast kun je ook content op andere platforms delen wat weer kan zorgen voor meer online bekendheid van jou website en ook een extern positief signaal is. Voorbeelden van platforms waarop je content kunt maken zijn:
- Social media
- Influencer marketing
- Gastbloggen
- Podcasts
- Forums
- Nieuwsartikelen
- Reacties op andere websites
- Blogplatforms
Als jij goede content maakt en veel signalen krijgt van andere websites (dit hoeven niet eens backlinks te zijn) dan laat jij zien dat je ergens een autoriteit in bent kan dit al bevorderlijk zijn voor je off-page SEO.
Dus, zorg ervoor dat je content de moeite waard is om te delen, want dat kan je website een echte boost geven!
3. Lokale SEO
Lokale SEO draait om het hoog komen in Google bij lokale zoekopdrachten. Hierbij kan het doel zijn om hoog te komen in de Google local pack of het doel kan zijn om hoog te komen met een pagina op een lokale zoekopdracht.
Lokale SEO gaat om bekendheid krijgen van mensen in jouw regio. Het draait allemaal om het optimaliseren van jouw online aanwezigheid voor lokale zoekopdrachten.
Een belangrijk onderdeel hiervan is het claimen en optimaliseren van jouw Google Mijn Bedrijf vermelding (GMB) om in de Google local pack en in Google Maps te kunnen komen. Volgens een onderzoek van Brightlocal is een Google Mijn Bedrijf profiel hebben de nummer 1 factor om hoog te komen in de local pack.
Stel je voor dat je een pizzeria hebt. Wanneer mensen “lekkere pizza in [jouw stad]” zoeken, wil je bovenaan die lijst komen te staan met jouw bedrijfsprofiel. Door jouw Google Mijn Bedrijf-vermelding in te vullen met de juiste categorieën, openingstijden, foto’s en veel positieve reviews te ontvangen, vergroot je de kans om bovenaan te verschijnen.
Ook kun je jezelf toevoegen aan bedrijvengidsen, zoals Yelp of TripAdvisor, om nog meer zichtbaarheid te krijgen.
Door de lokale SEO goed op orde te hebben laat je ook zien dat jij een ‘echt’ bedrijf bent die betrouwbaar is. Dit geeft ook positieve signalen voor zoekmachines.
4. Reviews
Reviews zijn de mond-tot-mondreclame in de online wereld. Mensen hechten veel waarde aan wat anderen zeggen over een product, service of bedrijf.
Google kijkt naar positieve en negatieve reviews en als je veel positieve reviews hebt is de kans groter dat Google je rankt dan wanneer je geen of alleen maar negatieve reviews hebt. Dit gaat echter wel voornamelijk over het Google Mijn Bedrijf profiel.
Zorg er dus voor dat je jouw klanten een goede ervaring biedt, zodat ze enthousiast zijn om positieve reviews achter te laten. En als er eens een negatieve review verschijnt, reageer dan professioneel en bied altijd een oplossing. Het laat zien dat je om je klanten geeft en dat kan anderen ook positief beïnvloeden.
Reviews krijgen kan natuurlijk via Google Mijn Bedrijf, maar kan ook veel andere manieren. Zo kunnen websites een positieve review over jou schrijven, kun je reviews ontvangen op andere bedrijvengidsen, via Trustpilot, Tripadvisor, social media of andere manieren.
5. Evenementen
Evenementen kunnen ook een manier zijn om jouw website en merk meer onder de aandacht te brengen. Stel je voor dat je een evenement organiseert waarin je leert hoe je de beste gerechten kunt bereiden met seizoensgebonden groenten. Als mensen een positieve ervaring hebben gehad en nieuwe kooktechnieken leren, zullen ze misschien ook jouw website willen bezoeken voor meer tips en recepten.
Of het nu gaat om een online webinar, een meetup of een workshop, evenementen kunnen helpen om meer mensen naar jouw website te trekken en je off-page profiel te versterken.
Het delen van kennis doormiddel van evenemten of andere manieren kunnen ervoor zorgen dat er online (positief) over jou gesproken word. Deze externe signalen ziet Google ook.
Bronnen
- Hoe zoekresulatten automatsich worden gegeneerd: https://www.google.com/intl/en_us/search/howsearchworks/how-search-works/ranking-results/
- Wat is off-page SEO: https://moz.com/learn/seo/off-site-seo
- Wat is off-page SEO? Een gids naar een Off-page SEO strategie: https://www.semrush.com/blog/off-page
Off-page SEO is een soort SEO dat gaat om de externe signalen die een website ontvang die boverdelijk zijn voor de SEO. Voorbeelden zijn het ontvangen van backlinks en reviews.
Door off-page SEO kun je aan Google bewijzen dat andere mensen je content waarderen. Je kunt laten zien dat je expertise hebt, autoriteit bent, ervaring hebt, betrouwbaar bent, relevant bent en populair bent.
Je kunt je off-page verbeteren door het toepassen van verschillende methodes. Zo kun je beginnen met linkbuilding, het verzamelen van reviews, het aanmelden bij bedrijvengidsen zoals Google my business en het aanmaken van social media profielen.