Wat is link juice? Je hebt vast weleens gehoord van “link juice” als je je in de wereld van zoekmachineoptimalisatie (SEO) en linkbuilding hebt verdiept. Het klinkt misschien als een vreemde term uit een sapbar, maar het heeft eigenlijk niets te maken met vruchtensappen.
Link juice verwijst naar een begrip in linkbuilding dat invloed heeft op hoe zoekmachines jouw website en webpagina’s beoordelen en een positie geven in de SERP.
Betekenis: link juice
Wat is de betekenis van link juice? Link juice is de autoriteit die van de ene website naar de andere stroomt via hyperlinks op een website. Het is een belangrijke factor in hoe zoekmachines websites beoordelen en rangschikken.
Door het slim beheren van je interne links en externe links, kun je de autoriteit van je pagina’s vergroten en je SEO positie verbeteren. Link juice kan handig zijn voor linkbuilding met backlinks (externe links), maar is ook belangrijk op de website zelf met de interne links. Als één pagina veel backlinks ontvang (en dus veel link juice heeft) kan dit ook bevorderlijk werken voor andere pagina’s op de website.
Hoe werkt link juice?
Hoe werkt link juice? Als je website A hebt en deze linkt naar website B, dan wordt er een bepaalde hoeveelheid link juice van A naar B doorgegeven. Deze link juice kan de positie van de pagina op website B in zoekmachines beïnvloeden.
Stel je dit voor als autoriteitsoverdracht: als een beroemdheid jouw werk prijst, stijgt jouw eigen bekendheid. Op dezelfde manier, als een gezaghebbende website naar jouw pagina linkt, krijgt jouw pagina een boost in autoriteit en wordt deze waarschijnlijk hoger gerangschikt in zoekresultaten. De kracht van deze link werkt niet alleen op de pagina waar de link heen gaat, maar kan effect hebben op heel je website.
Link juice verdelen
Nu je de basis snapt, laten we eens kijken hoe link juice wordt verdeeld. Niet alle links zijn gelijk, en daar komt het belang van “follow” en “no-follow” links om de hoek kijken.
- Do follow links: Wanneer een website naar een andere site linkt zonder de “no-follow” tag, wordt de volledige link juice doorgegeven. Dit draagt bij aan de autoriteit van de gelinkte pagina. Vergelijk het met een goedkeuring zonder voorbehoud; de autoriteit van de ene site ondersteunt volledig de andere.
- No follow links: Als een website echter een “no-follow” tag aan een link toevoegt, wordt de link juice niet doorgegeven. Dit kan gebeuren als de site de autoriteit niet volledig wil overdragen of als het om bijvoorbeeld betaalde content gaat. Het is alsof je een beroemdheid tegenkomt, die jou aanbeveelt, maar dat je het tege niemand mag vertellen. Als je dus link juice wilt ontvangen dan moet je een do follow backlink ontvangen. Let wel op dat je niet alleen maar gaat voor do follow backlinks, omdat deze waarde hebben. Alleen maar do follow backlinks ontvangen kan er namelijk heel onnatuurlijk uitzien in de ogen van Google. Dit natuurlijk houden van de backlinks die je krijgt, wordt ook wel je linkprofiel genoemd.
Stel je voor dat je een reis aanbeveelt aan een vriend: als je zegt “Je MOET naar deze plek gaan”, geef je volledige goedkeuring (follow link). Maar als je zegt “Deze plek is leuk, maar ik zou het niet aanbevelen”, geef je een minder sterke aanbeveling (no follow link).
PageRank sculpting
Een andere interessante term die met link juice te maken heeft, is PageRank sculpting. Dit gaat over hoe je intern binnen je eigen website linkt om link juice beter te verdelen. Vroeger werd er aan alle hyperlinks dan een no follow tag gegeven behalve aan 1 link om deze meer ‘linkwaarde’ te geven. Tegenwoordig werkt dit alleen niet meer zo. Om een beter beeld te geven van PageRank sculpting is hier een voorbeeld:
Stel een URL heeft een totale linkjuice waarde van ‘6 punten’ en deze URL verwijst naar 3 websites.
Oude situatie 1: Er werd verwezen naar 3 URL’s met allemaal een do follow link. Hierdoor ontving elke website 2 punten.
Oude situatie 2: Er werd verwezen naar 3 URL’s waarvan 1 no follow link en 2 do follow link waardoor de 2 do follow links 3 punten kregen en de no follow link 0. Er ging dus meer waarde naar de do follow links door de no follow tags.
Nieuwe situatie: Er wordt verwezen naar 3 URL’s waarvan 1 no follow link en 2 do follow link. De waarde wordt gelijk verdeeld en hierbij maakt het niet uit of er een no follow tag of een do follow tag aanzit. Alle 3 de URL’s krijgen dus 2 punten of je zou kunnen zeggen dat alle websites 6 punten krijgen.
Het op die manier verdelen van je link was niet de bedoeling volgens Google en werd gezien als het manipuleren van het Google algoritme. Deze strategie was een black hat SEO strategie en werd afgestraft door Google.
Stel je voor dat je een taart hebt en je wilt dat sommige stukken groter zijn dan andere. Door slim te linken, kun je bepaalde pagina’s binnen je site meer link juice geven dan andere. Dit kan handig zijn als je bepaalde webpagina’s hebt die belangrijker zijn voor je SEO. Dit was vroeger dus mogelijk, maar nu krijgt iedereen even grote stukken en gooi je door de no follow link alleen maar een stuk ‘waarde’ weg.
Link juice? Of SEO?
Link juice en SEO hebben direct iets met elkaar te maken. Laten we even de brug slaan tussen link juice en SEO als geheel. Link juice is als de brandstof voor je auto, en SEO is de kaart die je vertelt waar je heen moet. Je kunt de beste kaart hebben, maar zonder brandstof kom je nergens.
Link juice is een belangrijk onderdeel voor de SEO, maar het is niet het enige. Het is als een tandwiel in een complexe machine die je organische positie in zoekresultaten beïnvloedt. Een goed begrip van link juice kan je echter helpen om de motor van je SEO strategie soepeler te laten draaien.
Link juice komt voor in zowel de off page SEO strategie als de on page SEO strategie en is een belangrijk onderdeel voor een goede SEO strategie.
Het ontvangen van backlinks en het actief bezig zijn met linkbuilding is enorm belangrijk voor de positie in Google. Door goede link juice naar je website te krijgen en deze goed te verdelen op je website geef je een signaal aan Google dat jij een betrouwbaar en een autoriteit bent in een bepaald onderwerp.
Conclusie
Link juice mag dan wel klinken als een sappige term, maar het is een belangrijk onderdeel van linkbuilding. Het bepaalt hoe jouw website wordt beoordeeld in de ogen van zoekmachines en hoe hoog je in de organische zoekresultaten verschijnt.
Het begrijpen van hoe link juice werkt en hoe je dit goed kunt inzetten, is als het hebben van de juiste brandstof voor je SEO motor. Dus, onthoud, elke link telt – ze dragen allemaal bij aan de smaak van jouw online succesrecept.