Wat is keyword kannibalisatie?

Heb je je ooit afgevraagd waarom sommige van je webpagina’s niet zo goed presteren als je had gehoopt, ondanks al je inspanningen? Nou, hier is een term die je misschien nog niet hebt gehoord: keyword kannibalisatie (of ook wel keyword cannibalization). In dit artikel leggen wij jou precies uit wat keyword kannibalisatie is.

Keyword kannibalisatie betekenis

Wat betekent keyword kannibalisatie? Keyword kannibalisatie is wanneer meerdere webpagina’s op je website ranken voor hetzelfde zoekwoord

Bij keyword kannibalisatie heb je verschillende pagina’s die allemaal focussen op dezelfde focus zoekwoorden. Deze pagina’s proberen eigenlijk allemaal om hetzelfde op dezelfde keywords te scoren, maar eindigen uiteindelijk met vaak helemaal niets, omdat ze met elkaar aan het concurreren zijn. Daarnaast is het voor Google ook verwarrend welke webpagina er hoog geranked moet worden. Dit resulteert vaak in een lage positie voor alle pagina’s.

Door keyword cannibalization weet Google als beide pagina’s worden gecrawld niet welke pagina’s precies geïndexeerd moet worden. Dit is verwarrend voor Google wat negatieve gevolgen kan hebben voor je SEO.

Als je meerdere pagina’s hebt die strijden om hetzelfde zoekwoord, weet Google of een andere zoekmachine niet meer welke pagina hij moet tonen op dit zoekwoord, dus toont hij misschien helemaal geen van beide.

keyword cannibalization

Hoe ontdek je keyword kannibalisatie?

Keyword kannibalisatie moet je dus zien te voorkomen. Maar ontdek je keyword kanibalisatie op je website?

  • Zoekwoordonderzoek: Begin met een diepgaand zoekwoordonderzoek. Zet op een rijtje welke pagina’s je hebt en op welke zoekwoord je focust. Kijk hierbij of er pagina’s tussen staan waarbij mogelijk sprake is van keyword cannibalization.
  • Google Search Console: Dit handige hulpmiddel kan je laten zien welke pagina’s op je website verkeer krijgen voor specifieke zoekwoorden. Kijk of er meerdere pagina’s zijn die voor dezelfde zoekwoorden verkeer genereren. Dit doe je door in Google Search Console het woord te selecteren waar je op gefocust bent en vervolgens te kijken welke pagina’s hier op scoren of hebben gescoord in het verleden. Zet hierbij de tijd op het maximale van 16 maanden om een zo duidelijk mogelijk beeld te krijgen hiervan. 
  • SERP analyse: Bekijk de zoekresultatenpagina (SERP) voor je focus zoekwoord. Als je meerdere pagina’s van je eigen website tegenkomt, is dat een teken van mogelijke kannibalisatie. Zoek in de SERP naar: site:voorbeeldwebsite.nl “keyword”. Zo kun je makkelijk zien welke pagina’s scoren op dezelfde zoekwoorden en waar dus sprake is van keyword cannibalization.
  • In de sitemap: In de sitemap van je website is een duidelijk overzicht te zien van alle pagina’s die je op je website hebt. Op die manier kun je kijken welke pagina’s mogelijk overeenkomende zoektermen hebben in de URL en deze pagina’s mogelijk aanpassen.
  • SEO tools: In verschillende betaalde SEO tools zoals SEMrush of Ahrefs kun je ook zien welke pagina’s op welke zoekwoorden hebben geranked en welke pagina’s dus te maken hebben gehad met keyword kannibalisatie.
Hoe vind je keyword cannibalization? Dit vind je door: dezelfde zoekwoorden en dezelfde intentie.

Bron: Ahrefs

Hoe kan je keyword kannibalisatie oplossen?

Nu je weet wat keyword kannibalisatie is en hoe je het kunt opsporen, is het tijd om te leren hoe je het kunt voorkomen en oplossen. Hier zijn een aantal manieren om dit probleem te voorkomen:

1. Contentconsolidatie: als er sprake is van keyword cannibalization dan kun je overwegen om de pagina’s samen te voegen tot één uitgebreide en diepgaande pagina over dit zoekwoord. Dit helpt om de kracht van al je inspanningen te bundelen.

2. Zorgvuldige interne links: Gebruik interne links verstandig om duidelijk te maken welke pagina de belangrijkste is voor een specifiek zoekwoord. Hiermee geef je aan Google aan welke pagina je de voorkeur geeft. Zo kan je op de pagina’s die strijden om hetzelfde zoekwoord intern linken naar de belangrijkste pagina voor dat zoekwoord. 

3. Keyword mapping: Breng je zoekwoorden in kaart naar specifieke pagina’s en zorg ervoor dat elke pagina uniek is en zich richt op zijn eigen reeks zoekwoorden. Haal uit alle pagina’s met dezelfde zoekwoorden zoveel mogelijk de zoekwoorden die zorgen voor keyword kannibalisatie

4. Optimaliseer content: Zorg ervoor dat elke pagina unieke en waardevolle content heeft. Voeg verschillende invalshoeken toe aan vergelijkbare onderwerpen om onderscheid te maken tussen deze pagina’s.

5. Canonical url: Ook kun je een canonical URL instellen, door aan te geven aan Google wat de belangrijkste URL is, kan dit probleem ook worden verholpen. 

6. Linkbuilding: door gebruik te maken van linkbuilding en backlinks te laten verwijzen naar de belangrijkste pagina met als ankertekst het focuszoekwoord geef je aan Google ook een duidelijk signaal dat dit de belangrijkste pagina is en je met deze pagina geïndexeerd wil worden.

7. Noindex: het kan ook zo zijn dat je zeker wilt weten dat Google niet in de war, raakt en dat is door de pagina’s waarbij sprake is van keyword cannibalization op noindex te zetten. Hiermee geef je aan dat Google deze pagina niet hoeft te indexeren. Je moet natuurlijk wel dan je hoofdpagina waar je op wilt scoren op index houden.

Keyword illustratie
Scroll naar boven