Wat is het zoekvolume?

Wat is zoekvolume? Heb je je ooit afgevraagd hoe vaak mensen online zoeken naar specifieke woorden of zinnen? Wel, dat is precies waar het zoekvolume om de hoek komt kijken. In dit artikel gaan we diep in op wat zoekvolume is, waarom het belangrijk is voor SEO (Search Engine Optimization), welke tools je kunt gebruiken om het te meten, en nog veel meer.

Wat is Zoekvolume?

Wat is zoekvolume? Zoekvolume, zoals de naam al doet vermoeden, verwijst naar het aantal keer dat een specifiek zoekwoord of een zin wordt ingevoerd in een zoekmachine. Met andere woorden, het vertelt ons hoe vaak mensen zoeken naar een specifiek woord of onderwerp op platforms zoals Google, Bing of YouTube. Dit is van groot belang voor marketeers en website eigenaren, want het geeft inzicht in de populariteit van bepaalde zoekwoorden en de potentiële vraag van het publiek.

Betekenis van Zoekvolume

Het zoekvolume is een belangrijk meetinstrument voor marketeers en SEO specialisten. Het heeft inzicht in welke zoekwoorden interessant zijn om te gebruiken in een tekst.

Stel je voor dat je een website hebt die draait om gezonde recepten. Als je ontdekt dat duizenden mensen maandelijks zoeken naar “gezonde recepten”, weet je dat dit een goed zoekwoord is en dat je hiervoor een pagina moet gaan maken om op dit woord hoog te komen in een zoekmachine.

Aan de andere kant, als je ontdekt dat slechts 5 mensen zoeken naar “gezonde recepten met boerenkool”, kan het mogelijk niet de moeite niet waard zijn om daar al je tijd en middelen in te investeren om een pagina hiervoor aan te maken.

Het zoeken naar zoekwoorden waar een hoog volume op zit wordt ook wel een zoekwoordenonderzoek genoemd. Door een goed zoekwoordenonderzoek weet je dat je je focust op de juiste focus zoektermen. Waardoor je met een goede SEO veel organisch verkeer zult krijgen op je website.

Belang voor SEO

Laten we eens dieper ingaan op waarom zoekvolume zo belangrijk is voor SEO. Stel je voor dat je een tekstschrijver of copywriter bent die content maakt voor websites. Als je weet welke zoekwoorden populair zijn in jouw niche, kun je je content optimaliseren en verkeer binnen te krijgen op die specifieke pagina’s. 

Stel je voor dat je een bakker bent die de lekkerste appeltaarten bakt. Je hebt een geweldig recept dat je met de wereld wilt delen. Maar je moet beslissen welke titel je aan je blogpost geeft. Je hebt twee opties: “Heerlijk Appeltaart Recept” en “Het Beste Recept voor Appeltaart”.

Als je weet dat “Het Beste Recept voor Appeltaart” maandelijks duizenden keren wordt gezocht en de heerlijk appeltaart recept 10 keer, dan is de keuze duidelijk, toch? Je gebruikt dat zoekwoord met het meeste volume in je titel, URL en content van je pagina, omdat je wilt dat zoveel mogelijk mensen je recept ontdekken.

Door het doen van een goed zoekwoordonderzoek kun je dus ontdekken op welke zoekwoorden veel opgezocht worden en deze woorden letterlijk in je tekst benoemen. 

Let wel op: Google wordt steeds slimmer en kan beter verbanden leggen tussen bepaalde woorden. Hierdoor wordt wel het gebruiken van letterlijke zoekwoord minder belangrijk, maar is het nog steeds belangrijk om wel over de juiste onderwerpen te praten. Let daarnaast op dat je woorden met veel zoekvolume ook weer niet te veel gaat gebruiken zodat het onnatuurlijk wordt. Het overmatig gebruiken van zoekwoorden wordt ook wel keyword stuffing genoemd en is een black hat SEO techniek.

Welke tools voor volume heb je?

Nu je begrijpt waarom zoekvolume belangrijk is, laten we eens kijken naar de tools die je kunt gebruiken om het te meten. Er zijn verschillende geweldige SEO tools die je kunnen helpen bij het analyseren van zoekvolumes en zoekwoordgegevens. Een aantal populaire mogelijkheden zijn:

  1. Google Keyword Planner
  2. SEMrush
  3. Ahrefs
  4. Moz
  5. Glorypublisher

1. Google Keyword Planner

Deze tool is gratis en wordt aangeboden door Google Ads. Het biedt gedetailleerde informatie over zoekwoorden, waaronder dus ook de zoekvolumes, concurrentie en voorgestelde zoekwoorden. Nadeeltje: je moet een Google Ads account aanmaken om dit te gebruiken. 

Het nadeel van deze tool is ook dat ze een hele grove schatting geven van wat het volume precies is.

Schermafbeelding Google Keyword Planner van het woord pizza.

In de afbeelding is te zien dat het volume wordt geschat tussen de 100.000 en 1.000.000. Dit is een verschil van 900.000 in zoekvolume. Hierdoor is een inschatting maken van het verkeer dat je gaat krijgen met een nummer 1 positie lastig in te schatten.

2. SEMrush 

SEMrush is een uitgebreide SEO tool die zoekvolumegegevens biedt, evenals informatie over concurrenten, backlinks en nog veel meer.

Schermafbeelding SEMrush met het woord pizza.

3. Ahrefs

Ahrefs is een andere krachtige SEO tool die niet alleen zoekvolumes toont, maar ook de moeilijkheid van het rangschikken voor specifieke zoekwoorden. Ahrefs heeft een gratis zoektermgenerator die je kunt gebruiken zonder dat je hiervoor je gegevens hoeft achter te laten. Zo zie je ook dat het verschil tussen SEMrush en Ahrefs groot is en dat het zoekvolume zo’n 30.000 verschilt.

Schermafbeelding gratis zoekvolume zien met Ahrefs op het woord pizza.

4. Moz Keyword Explorer 

Een andere SEO tool om het zoekvolume te bekijken van een bepaald zoekworod is Moz. Moz biedt een uitstekende tool om zoekwoordgegevens te analyseren, waaronder zoekvolume en ook de keyword difficulty. De keyword difficulty zegt iets over hoe moeilijk het is om hoog te scoren op dit zoekwoord. Ook geeft Moz de geschatte CTR aan op organisch verkeer. De CTR zegt iets over hoeveel mensen daadwerkelijk klikken op een zoekresultaat.

Schermafbeelding: MOZ zoekvolume op Pizza.

5. Glorypublisher

Glorypublisher is meer dan alleen een linkbuilding platform en biedt ook een gratis zoekwoordonderzoek tool aan.  

Glorypublisher zoekwoord tool op het woord pizza.

Samenvatting

In dit artikel hebben we het zoekvolume besproken, wat het betekent en waarom het van cruciaal belang is voor SEO. Het zoekvolume biedt inzicht in de populariteit van zoekwoorden en helpt marketeers en website-eigenaren bij het nemen van strategische beslissingen. We hebben ook enkele handige tools genoemd om zoekvolumes te meten en zoekwoordonderzoek uit te voeren.

Dus, de volgende keer dat je een geweldige blogpost of webpagina schrijft, vergeet dan niet om te kijken naar het zoekvolume van het onderwerp van je pagina. Het kan het verschil maken tussen een verborgen schat van inhoud en een vergeten hoekje van het internet. Veel succes met je SEO-avontuur!

Scroll naar boven