Wat is grey hat SEO?

Wat is grey hat SEO? In dit artikel gaan we diep in op het begrip grey hat SEO. We zullen de betekenis van dit begrip bespreken en nog belangrijker, de vraag beantwoorden of deze vorm van SEO goed is voor je organische posities.

Betekenis van grey hat SEO

Wat is grey hat SEO? Grey Hat SEO is een begrip die in de wereld van zoekmachineoptimalisatie wordt gebruikt om technieken te beschrijven die ergens tussen de “White Hat” (zuivere) en “Black Hat” (malafide) SEO strategieën vallen.

Deze grey hat strategieën zijn niet helemaal volgens de Google richtlijnen, maar ze zijn ook niet zo erg in strijd met de Google richtlijnen als de Black Hat SEO methoden. Het is dus een soort ‘grijs gebied’ tussen goed en slecht.

Is dit goed voor je SEO?

Nu je weet wat Grey Hat SEO inhoudt, is de volgende vraag die bij je opkomt waarschijnlijk: “Is dit goed voor mijn SEO?” Het antwoord is: ja, want het is niet black HAT, maar nee want het is geen white hat. Met Grey Hat SEO neem je wel veel risico, het kan zijn dat het Google algoritme veranderd en dat je manier wel als black hat SEO word gezien.

Het grijze gebied van SEO

Laten we eens naar een voorbeeld kijken om de nuances van Grey Hat SEO beter te begrijpen. Stel je voor dat je een webmaster bent die graag hoger wilt ranken in zoekmachines voor bepaalde zoekwoorden, maar je hebt niet de geduldige aard van een white hat SEO’er (omdat dit jaren kan duren).

Grey hat voorbeeld

In plaats van organisch te groeien door waardevolle content te maken, je website SEO te optimaliseren en op een natuurlijke backlinks te krijgen (door bijvoorbeeld link earning), besluit je een paar backlinks te kopen van websites met hoge autoriteit. Dit is een typisch voorbeeld van een grey hat techniek.

Als je er nergens in de backlink te zien is dat deze is gekocht of er om gevraagd is, dan is het dus voor Google ook niet te zien dat dit zo is. Hierdoor ben je in de ogen van Google dus white hat bezig, maar eigenlijk is het kopen of vragen om backlinks black hat SEO.  

Deze afweging is in veel gevallen vaak snel gemaakt omdat vrijwel elke website backlinks koopt om hoger te komen in Google. Als je van deze concurrenten zou winnen, zou je dezelfde strategie kunnen toepassen die onder Grey Hat SEO valt. 

De vraag bij grey hat SEO blijft natuurlijk altijd: is dit voor korte termijn succes of ook voor lange termijn succes?

Mogelijke consequenties

Het kan zijn dat deze grey hat techniek in eerste instantie werkt en je website omhoog schiet in de organische zoekresultaten. Maar wees gewaarschuwd, zoekmachines zijn slimmer dan je denkt. Google is constant bezig met het verbeteren van haar Google algoritme en dit algoritme wordt steeds slimmer en beter.

Als je je niet aan de richtlijnen van Google houdt kan resulteren in een Google Penalty wat ernstige gevolgen heeft voor je website (en misschien wel heel je bedrijf), zoals een daling van je organische posities en zelfs tot een complete verwijdering uit de SERP van de zoekresultaten.

Het dilemma

Dus, terugkomend op de vraag of Grey Hat SEO goed is voor je SEO, is het antwoord eigenlijk een voorzichtig “nee.” Ja, het kan in eerste instantie resultaten opleveren, maar de risico’s en mogelijke negatieve gevolgen op lange termijn maken het meestal geen verstandige keuze.

Conclusie

In de wereld van SEO is het belangrijk om de grenzen te respecteren en te kiezen voor strategieën toe te passen die voor de langetermijnsucces kunnen opleveren. Grey Hat SEO mag dan wel verleidelijk lijken vanwege de snelheid waarmee je SEO resultaten kunt behalen, maar de mogelijke consequenties wegen zwaar, omdat je ook weer al je organisch verkeer kunt verliezen.

Het is beter om geduldig en consistent te blijven, je te houden aan white hat SEO praktijken en op de lange termijn te bouwen aan een sterke online aanwezigheid die niet alleen nu resultaten oplevert, maar ook in de toekomst.

Nu heb je een goed zicht op wat Grey Hat SEO is en waarom het meestal geen verstandige keuze is voor je SEO strategie.

Scroll naar boven