wat is mobile-first indexering Google?

Wat is Google Mobile-First Indexering?

In dit artikel vertellen we je alles over wat Google Mobile-First Indexering is. Heb je je ooit afgevraagd waarom sommige websites bovenaan de organische zoekresultaten verschijnen en heel goed scoren met al hun pagina’s op het gebied van SEO, terwijl andere websites ergens verloren gaan op pagina twee of drie van Google? Wel, daar is een goede reden voor. Het heeft alles te maken met hoe Google websites indexeert en rangschikt. 

Google heeft verschillende SEO factoren waarmee de positie van websites wordt bepaald. Eén hele grote Google algoritme update was de “Google Mobile-First Indexering.” In dit artikel vertellen we je alles over deze Google algoritme update. Laten we duiken in de wereld van mobielvriendelijke websites en ontdekken hoe je jouw SEO kunt optimaliseren door dit goed te doen.

Wat is Google Mobile-First Indexering?

Dus wat is Google Mobile-First Indexing? Sinds deze nieuwe update ziet Google je mobiele website als je basiswebsite. Wanneer de mobiele versie van je website dus niet gebruiksvriendelijk is, is dit nadelig voor je SEO, omdat dit het eerste is waar Google naar kijkt.

Stel je voor: je bent een Google-bot, het digitale equivalent van een nieuwsgierige ontdekkingsreiziger die het web doorzoekt op zoek naar waardevolle informatie. Je doel is om gebruikers te helpen de beste antwoorden op hun vragen te vinden op een makkelijke en snelle manier. Maar hier is het ding: mensen gebruiken niet langer alleen desktopcomputers om dingen op te zoeken op Google. Smartphones en tablets hebben hun weg gebaand naar onze handen en zakken, waardoor we het internet overal mee naartoe nemen en steeds meer Google zoekopdrachten hier op plaatsvinden. Een mobiel- en tabletvriendelijke website is dus tegenwoordig erg belangrijk. 

In het verleden, voordat mobiele apparaten zo prominent werden, baseerde Google zijn indexering en ranking vooral op de desktopversie van websites. Dat betekende dat als jouw website er goed uitzag en boordevol informatie stond op een desktopcomputer, je goed zat. Maar hier komt het keerpunt: met de opkomst van mobiel gebruik besefte Google al snel dat de mobiele ervaring net zo belangrijk is – zo niet belangrijker – dan de desktopervaring.

Dus kwam Google met een nieuwe algoritme update: Google Mobile-First Indexering. In plaats van te vertrouwen op de desktopversie om websites te indexeren en op basis hiervan een website te indexeren, gebruikt Google nu de mobiele versie als basisversie van een website. Dit betekent dat de mobiele versie van je website nu de hoofdrol speelt in hoe Google je beloont met die zo begeerde hoge posities in de zoekresultaten.

Tijdlijn

Om een beter begrip te krijgen van het belang van Google Mobile-First Indexering, laten we een korte tijdreis maken door de updates die Google heeft uitgebracht.

De Aankondiging (2016)

In 2016 kondigde Google voor het eerst de verschuiving naar Mobile-First Indexering aan. Google zorgde bij webmasters voor lichte paniek door te zeggen dat ze hun websites moesten optimaliseren voor mobiel gebruik, anders zou dit negatieve gevolgen kunnen hebben voor hun SEO. Op dit moment besefte veel websites dat het hebben van een mobielvriendelijke website van groot belang was geworden.

De uitrol (2018-2020)

De jaren die volgden, zagen Google geleidelijk aan de Mobile-First Indexering uitrollen. Ze begonnen met het indexeren van een select aantal websites op deze manier en werkten gestaag verder naar een bredere toepassing. Dit gaf webmasters de tijd om hun websites aan te passen en hun websites helemaal mobielvriendelijk te maken.

Mobile-First Indexering als Standaard (2021 en Verder)

Met de voortschrijdende technologie en het groeiende belang van mobiel gebruik, kondigde Google in maart 2021 aan dat Mobile-First Indexering de standaard zou worden voor alle nieuwe websites vanaf juli 2021. Dit betekent dat als Google een nieuwe pagina crawlt, eerst naar de mobiele versie van je website gaat kijken en kijken of deze gebruiksvriendelijk is.

Waarom is het belangrijk voor SEO?

Laten we even stilstaan en de vraag beantwoorden die op ieders lippen ligt: waarom is Google Mobile-First Indexering zo belangrijk voor SEO?

Google wil gebruikers de beste zoekervaring bieden. Omdat Google dit zo goed doet, is Google ook de grootste zoekmachine van de wereld. Deze beste zoekervaring bieden doet Google door jou de beste websites te tonen die passen bij je zoekopdracht. Hierbij kijkt Google niet alleen naar de content die op een webpagina staat, maar ook naar de gebruikservaring van een website. Een onderdeel van een goede gebruikservaring is mobiel vriendelijkheid. Mobiel vriendelijkheid is een onderdeel van de technische SEO en van groot belang als je hoog wilt scoren in Google.

Wat is een responsive webdesign?

Voor de algoritme update is het hebben van een responsive, of ook wel adaptive webdesign enorm belangrijk geworden. Een adaptive webdesign zorgt er simpelweg voor dat je website zich aanpast aan het apparaat waar de website op bekeken wordt. Als dit aanpassen goed gebeurd dan is je website dus mobielvriendelijk.

Wanneer je een responsive webdesign hebt, past je website zich dus automatisch aan aan het apparaat waarmee het wordt bekeken. Elementen schuiven rond, tekst wordt leesbaar gehouden zonder in te zoomen en afbeeldingen worden opnieuw gepositioneerd zodat ze er overal geweldig uitzien. Dit betekent dat ongeacht hoe op welke apparaat iemand je website bekijkt, de ervaring zal soepel en aangenaam zijn. En dat is een van de belangrijke dingen voor het hebben van een goede SEO.

Maar moet je dan wanneer je een nieuwe pagina maakt al je formaten gaan nalopen? Nee, hier heb je gelukkig SEO tools voor. 

Wij hebben een gratis mobile friendly tester!

mobile friendly checker afbeelding van website Glorypublisher.

Conclusie

In de wereld van SEO is verandering de enige constante, en Google’s Mobile-First Indexering is een perfect voorbeeld van hoe zoekmachines evolueren om zich aan te passen aan het veranderende gedrag van gebruikers. Het is alsof Google zegt: “Als je wilt dat we jouw website serieus nemen, moet je de mobiele gebruikers serieus nemen.”

Dus, onthoud: zorg ervoor dat je website er niet alleen geweldig uitziet op een desktop, maar ook op de palm van iemands hand. Investeer in een responsive webdesign en zorg ervoor dat je content net zo goed is op mobiel als op desktop. Op die manier sta je sterker in de wereld van SEO, verhoog je je kansen om hoger te ranken in de organische zoekresultaten en ben je goed op weg om die digitale lekkernij te serveren aan alle hongerige internetgebruikers daarbuiten.

Over de auteur

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven