Wat is een keyword?

Wanneer je begint met het optimaliseren van je SEO dan zijn keywords enorm belangrijk. Maar wat zijn keywords eigenlijk? In dit artikel vertellen wij jou alles over keywords/zoekwoorden.

Wat zijn keywords (zoekwoorden)?

Wat zijn keywords? Dit zijn woorden in de tekst het hoofdonderwerp van de tekst op een pagina beschrijven. Deze term wordt vaak gebruikt in de wereld van SEO, omdat het hierbij gaat om naar boven te komen in de organische zoekresultaten bij een bepaalde zoekopdracht.

Keywords worden ook soms wel: trefwoorden, zoekwoorden, zoektermen, indexterm of sleutelwoorden genoemd.

Keyword zijn de woorden wij jij op wilt scoren in Google. Door deze woorden te gebruiken in je tekst op je website weet Google (of een andere zoekmachine) waar jouw tekst overgaat en op welke zoektermen Google jouw pagina naar voren moet laten komen. 

Wanneer gebruikers iets willen weten, tikken ze hun vragen in een zoekmachine zoals Google in. Deze vragen zijn vaak ook opgebouwd uit zogenaamde keywords. Zoekmachines gaan vervolgens webpagina’s erbij halen die het beste antwoord op deze vragen of woord kunnen geven. Het doel van SEO is om een pagina te optimaliseren, zodat zoekmachines deze als het beste antwoord beschouwen en dus bovenaan de zoekresultaten tonen op bepaalde zoektermen.

Wanneer jij wilt scoren in Google dan doe je vaak eerst een zoekwoordonderzoek om te zien op welke keywords een hoog zoekvolume zit. Als je deze woorden hebt gevonden dan kun je pagina’s gaan maken waar deze woorden in voorkomen. 

Zoekwoorden in de zoekresultaten van Google

Waar gebruik je keywords?

Waar gebruik je keywords? Keywords worden vaak gebruikt op één specifieke pagina. Deze keywords gebruik je, omdat het vaak ten eerste het onderwerp van je pagina is, maar ook omdat je wilt dat Google je gaat indexeren op deze keywords. Als je wilt geïndexeerd worden op deze zoekwoorden kun je het beste op deze plekken deze woorden gebruiken:

  • Meta title: Ten eerste kun je je zoekwoorden in je meta title gebruiken. Deze is te zien in de SERP (zie ook: wat zijn metatags).
  • Meta description: Ook kun je je zoekwoorden in de meta description gebruiken. Deze is onder de meta title te zien in de SERP.
  • URL’s: Ook in de URL wordt vaak een zoekwoord verwerkt. 
  • Koppen en subkoppen: Zorg ervoor dat je keywords in de titel en subkoppen op een natuurlijke manier op je pagina opneemt. Deze titels op je pagina krijgen vaak een bepaalde tag om een duidelijke structuur aan te geven op jouw pagina. Meer over deze structuur lees je op: Structuur met H1 t/m H6 tags
  • Content: Natuurlijk mogen de keywords niet ontbreken in de tekst zelf. Maar let op: gebruik deze zoekwoorden op een natuurlijke manier. Als je teveel op een onnatuurlijke manier je zoekwoord gebruikt kan je hierdoor worden afgestraft door Google. Het overmatig gebruiken van keywords heet ook wel keyword stuffing.  

Hoe krijg je een keyword hoog in Google?

Hoe krijg je een keyword hoog in Google? Een zoekwoord hoog krijgen in Google kan op twee manieren:

  1. SEO: het optimaliseren van je pagina’s op bepaalde zoekwoorden voor zoekmachines. Als je dit goed doet, verschijn je hoog in de organische zoekresultaten bij bepaalde zoekwoorden.
  2. SEA: het betalen om hoog te komen op bepaalde zoekwoorden. Als je dit doet, verschijn je in de betaalde zoekresultaten.

Hoe bekijk je het volume op een keyword?

Als je wilt gaan ranken op een keyword, dan is het belangrijk om het zoekvolume te weten. Je wilt natuurlijk naar boven komen op woorden waar veel mensen naar zoeken.

Dit zoekwoordenonderzoek kun je doen met verschillende zoekwoordonderzoek tools.

Dit kan bijvoorbeeld met onze gratis Zoekwoordonderzoek tool waarmee je inzicht krijgt in het zoekvolume keywords. Deze tools laten je zien hoe vaak mensen bepaalde zoektermen in zoekmachines intypen. Zo kun je keywords ontdekken die veel gezocht worden en waar mogelijk weinig concurrentie voor is.

zoekwoorden onderzoek
Scroll naar boven