Home » Kennisbank » Wat is een Impressie?

Wat is een Impressie?

Geschatte leestijd: 1 minuut

Auteur:

Update:

Wat is een impressie?

Ben je ooit op een feestje geweest waar je de show probeerde te stelen met je dansmoves? Je beweegt je heupen, zwiept je armen in de lucht en je draait rond als een wervelwind. Maar heb je je ooit afgevraagd of iemand eigenlijk naar je keek? Misschien wel, maar hoe weet je zeker dat mensen je gezien hebben? 

Dat is waar het begrip van een “impressie” in de online wereld om de hoek komt kijken. In dit artikel gaan we dieper in op wat een impressie precies is, waarom het belangrijk is voor SEO en hoe je het kunt optimaliseren. Geen zorgen, we gaan dit serieuze onderwerp aanpakken met een vleugje humor en duidelijke voorbeelden.

Definitie van een Impressie

Laten we beginnen met de feitelijke definitie. Wat is een impressie? Een impressie in de context van online marketing verwijst naar het aantal keren dat een stuk content, zoals een webpagina, advertentie of social media post, wordt weergegeven op het scherm van een gebruiker. Met andere woorden, het is het aantal keren dat je online aanwezigheid potentiële ogen bereikt. Elke keer dat je content op het scherm van iemand verschijnt, telt als één impressie.

Andere woorden voor impressies

Soms houden marketeers ervan om fancy termen te gebruiken om indruk te maken op anderen. Als je mensen hoort praten over “views,” “exposures,” of “eyeballs,” hebben ze het allemaal over hetzelfde concept: impressies. Dus, onthoud, wanneer je die termen hoort vliegen, kun je gewoon denken aan je dansmoves op dat feestje, en dan weet je precies waar ze het over hebben.

Waarom zijn impressies belangrijk voor SEO?

Nu vraag je je misschien af: “Oké, dat klinkt leuk, maar waarom moet ik me druk maken om impressies?” Nou, hier komt het SEO gedeelte om de hoek kijken. SEO, of Search Engine Optimization, draait om het verbeteren van je online zichtbaarheid, zodat zoekmachines zoals Google jouw content bovenaan de zoekresultaten plaatsen. Hier spelen impressies een cruciale rol.

Stel je voor dat je een geweldige blogpost hebt geschreven over “De Beste Manieren om Je Planten Water te Geven.” Je wilt natuurlijk dat mensen het lezen, maar voordat ze kunnen klikken, moeten ze weten dat het bestaat, toch? Hier komen impressies binnen. Elke keer dat je blogpost op de zoekresultatenpagina van Google (de SERP) verschijnt, telt als een impressie. Hoewel een impressie op zichzelf nog geen klik is, is het wel een belangrijke eerste stap om mensen bewust te maken van je content.

Hoe kun je zien hoeveel impressies je hebt?

Je impressies meten van je website kun je doen op de volgende manier:

  1. Maak een Google Search Console account. 
  2. Voeg je website toe.
  3. Ga naar je website die je wilt bekijken.
  4. Klik op ‘zoekresultaten’
  5. Bekijk je totale impressies. 

Let op: als je een website nieuw hebt toegevoegd aan Google Search Console, dan kan het even duren voordat je een duidelijk zicht hebt op hoeveel impressies je hebt, omdat Google pas gaat meten als je dit account hebt aangemaakt.  

Impressies Google Search Console

Hoe kun je Impressies optimaliseren?

Een impressie is de eerste stap naar een klik in Google, dus als je impressies wilt moet je simpelweg je SEO optimaliseren. Dit omvat de on page optimalisatie, off page optimalisatie en de technische SEO. Dus, hoe kun je je impressies optimaliseren?

  1. Zoekwoordonderzoek: Voer grondig zoekwoordonderzoek uit om te begrijpen welke zoektermen je doelgroep gebruikt en waar het zoekvolume op zit. Gebruik deze zoekwoorden natuurlijk in je content.
  2. Kwaliteit en relevantie: Zorg ervoor dat je content van hoge kwaliteit is en relevante informatie biedt. Dit moedigt mensen aan om door te klikken.
  3. Meta beschrijvingen en titels: Schrijf pakkende meta-beschrijvingen en titels die nieuwsgierigheid opwekken en de aandacht trekken. Dit zorgt ervoor dat mensen daadwerkelijk op je impressie (je resultaat in Google) gaan klikken. Het percentage dat op je impressie klikken is de click trough rate (CTR)
  4. Visuele Elementen: Voeg aantrekkelijke afbeeldingen of video’s toe aan je content. Visuele elementen kunnen de aandacht van gebruikers trekken.
  5. Mobiele Vriendelijkheid: Zorg ervoor dat je website en content goed worden weergegeven op mobiele apparaten, omdat steeds meer mensen mobiel browsen.
  6. Linkbuilding: Backlinks zijn een belangrijk aan Google dat je website betrouwbaar en relevant is, dus erg belangrijk om goed te doen. Linkbuilding kun je makkelijk via ons platform doen. 

Veel gemaakte fouten

Impressies krijgen, is de eerste stap van kliks krijgen. Hierbij gaat het uiteindelijk dus om je website SEO optimaal maken, zodat je in Google gezien kan worden. 

  1. Keyword stuffing: Het overmatig gebruik van zoekwoorden kan je content onnatuurlijk laten klinken en leiden tot een slechte gebruikerservaring. Keyword stuffing is hierom ook een black hat SEO strategie
  2. Negeren van mobiele gebruikers: Aangezien steeds meer mensen content bekijken via mobiele apparaten, is het cruciaal om mobielvriendelijk te zijn.
  3. Slechte meta beschrijvingen: Een saaie of onduidelijke meta-beschrijving kan ervoor zorgen dat mensen je content overslaan, zelfs als het relevant is.
  4. Onleesbare content: Als je tekst moeilijk leesbaar is door een slechte lay-out, te kleine lettertypes of andere problemen, verlies je lezers.
  5. Geen monitoring en optimalisatie: Het is belangrijk om regelmatig je impressiegegevens te analyseren en je strategie aan te passen voor betere resultaten.

Over Glorypublisher

Glorypublisher is een linkbuilding platform waarmee je makkelijk links kunt kopen en verkopen.

Gratis SEO checklist?

Wil je een gratis SEO checklist? Download deze geheel kosteloos!

Over de auteur

Relevante berichten

Scroll naar boven