Je hebt vast wel eens gemerkt dat wanneer je een zoekopdracht uitvoert in Google, er soms een speciaal blokje bovenaan de zoekresultaten in de SERP verschijnt, waarin het antwoord op je vraag al wordt getoond. Dit wordt ook wel een featured snippet genoemd.
In dit artikel gaan we dieper in op de betekenis van featured snippets, geven we je tips om je content in zo’n snippet te krijgen en bespreken we ook een groot nadeel.
Betekenis van featured snippets
Laten we eerst de feitelijke basis leggen. Wat is een featured snippet? Een Featured Snippet is een soort zoekresultaat dat Google selecteert om direct antwoord te geven in de SERP. Zo zie je in de SERP al direct je antwoord staan en hoef je niet te klikken op een zoekresultaat.
Een featured snippet wordt vaak bovenaan de zoekresultaten weergegeven, nog vóór de organische resultaten en de advertenties. Dit is Google’s manier om gebruikers zo snel mogelijk te voorzien van relevante informatie, zonder dat jij als zoeker naar een specifieke website hoeven te klikken.
Voorbeeld van een feautured snippet in Google
Stel je voor dat je nieuwsgierig bent naar de voordelen van groene thee. Je tikt “voordelen van groene thee” in de zoekbalk en voilà, daar verschijnt een kader met de belangrijkste voordelen van groene thee, zonder dat je naar een website hoeft te gaan.
Tips voor een featured snippet in Google
Natuurlijk wil je als website-eigenaar graag in een featured snippet komen. Hoe zorg je ervoor dat je in een snippet komt? Hier een aantal tips om in de featured snippet van Google te komen:
- Geef direct Antwoord: Zorg ervoor dat je content een duidelijk en direct antwoord biedt op een specifieke vraag. Dit vergroot je kansen om in een featured snippet te verschijnen.
- Zorg voor de beste structuur: Gebruik duidelijke koppen en subkoppen om je informatie zo goed mogelijk te structureren. Dit maakt het voor Google makkelijker om je content te begrijpen.
- Hou het kort: Houd je antwoorden beknopt en to the point. Google pikt graag hapklare informatie op voor snippets.
- Gebruik de juiste zoekwoorden: Doe goed zoekwoordenonderzoek om te achterhalen welke vragen mensen stellen en welke keywords je dus moet gebruiken. Integreer deze vragen en relevante zoekwoorden in je content.
- Gebruik het juiste schema: Je kunt verschillende schema’s gebruiken op je pagina. Je kunt ook een FAQ-schema maken waarin je hierin veelgestelde vragen beantwoord. Hiermee kun je in de featured snippets komen en ook in ‘meer om te vragen’
Heeft een snippet ook nadelen?
Natuurlijk, zoals met de meeste dingen, zijn er ook enkele mogelijke nadelen aan featured snippets. Laten we daar even naar kijken:
- Verkeer naar je Website: Hoewel je informatie direct wordt getoond aan zoekers, kan dit betekenen dat ze niet meer doorklikken naar je website. Je verliest dus potentieel verkeer omdat mensen het antwoord al te horen krijgen voordat ze op je website zijn beland. Bedenk echter wel: als jij er niet zou staan, zou je concurrent er wel staan.
- Verkeerde Interpretatie: Soms kan Google, informatie verkeerd interpreteren en in een snippet tonen zonder de juiste context, wat tot verwarring kan leiden. Dus als zoeker is het eigenlijk altijd aan te raden om op het hele artikel te klikken als je het hele verhaal wilt weten.
- Concurrentie: Het kan een uitdaging zijn om in een snippet te verschijnen, omdat je concurreert met andere websites voor die felbegeerde positie.