Wil je alles weten over het begrip description tag? In dit artikel vertellen we je hier alles over.
Definitie
Wat is een description tag? een description tag, ook wel een meta description genoemd, is een kort stukje tekst dat je aan de code van een webpagina toevoegt en te zien is in de Google SERP. Deze beschrijving verschijnt meestal onder de titel van de pagina in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google. Het doel ervan? Het geven van een korte beschrijving van wat er op de pagina te vinden is.
Andere benamingen
Er zijn veel andere benamingen voor description tag. Je hoort misschien ook wel eens “meta description tag” of gewoon “meta description”. Dit zijn allemaal dezelfde dingen.
Waarom zijn deze tags belangrijk voor SEO?
Waarom is een description tag belangrijk voor je SEO. De description tag is een kans om een pakkende samenvatting van je pagina te geven aan potentiële bezoekers (en ook aan Google). Als je het goed doet, kan dit extra kliks opleveren. Door een goede description te hebben verhoog je de kans dat je impressies, kliks worden en kun je je CTR verhogen.
Optimaliseren voor SEO
Hier zijn een paar tips om je description tags te SEO optimaliseren:
1. Relevante Keywords: Gebruik relevante zoekwoorden die te maken hebben met de content van je webpagina. Denk aan welke termen mensen in de zoekbalk zouden typen om jouw content te vinden.
2. Beperk de Lengte: Description tags moeten beknopt zijn. Wat is een goede lengte van de meta description tags? Houd je description tussen de 120-160 tekens om ervoor te zorgen dat deze volledig wordt weergegeven in de zoekresultaten. Als de tekst langer is wordt de tekst afgekapt in de zoekresultaten. Een handige tool om dit te tellen is Wordcounter.
3. Aantrekkelijke Tekst: Schrijf een boeiende en verleidelijke beschrijving die de nieuwsgierigheid van de lezer prikkelt. Gebruik het als een mini-advertentie voor je pagina.
4. Uniek: Zorg ervoor dat elke description tag uniek is voor elke pagina. Vermijd duplicate content, want dat kan verwarrend zijn voor zoekmachines én gebruikers.
Waar kun je description tags zien?
Waar verschijnen deze description tags? Deze beschrijvingen zijn te zien in de zoekresultaten van een zoekmachine zoals Google. Deze zoekresultaten worden ook wel de SERP genoemd. In deze SERP zie je de title tag staan en dus de description tag.
Veelgemaakte Fouten bij description tags
Ondanks dat dit een vrij eenvoudig onderwerp lijkt, worden er alsnog wel eens fouten gemaakt.
- Geen description tag: als je geen description tag instelt, kiest Google zelf een beschrijving. Het nadeel van deze beschrijvingen is dat Google niet zijn best doet om het zo aantrekkelijk mogelijk te maken om te klikken (soms kiest Google ook een andere beschrijving dan je opgegeven beschrijving).
- Overmatig keyword Gebruik: Ja, zoekwoorden zijn belangrijk, maar overdrijf het niet. Voorkom keyword stuffing en gebruik je focus zoekwoord maximaal één keer.
- Niet aantrekkelijk: Gebruik boeiende taal om je gebruikers te verleiden om te klikken.
- Niet uniek: Elke pagina heeft zijn eigen verhaal. Gebruik geen copy-paste description tags voor je verschillende pagina’s.