In de wereld van websites is de anchor tekst (ook bekend als ankertekst) een belangrijk begrip. In dit artikel gaan we je alles vertellen over wat een ankertekst precies is.
Wat is een anchor tekst of ankertekst?
Wat is een anchor tekst? Een anchor tekst is een zichtbare, klikbare tekst waaraan een hyperlink koppelt is op een webpagina. Deze tekst verteld in veel gevallen wat er verwacht kan worden van de link waar je op gaat klikken. Wanneer een gebruiker op een ankertekst klikt, wordt hij of zij direct naar de gekoppelde webpagina geleid. Dit kan binnen een website zijn, dan wordt er gesproken van een interne link of er kan verwezen worden naar een andere website, dan wordt er gesproken van een externe link. Een ankertekst bestaat dus uit een woord op een website waar je op kunt klikken en wordt doorverwezen naar een URL.
Een anchor tekst wordt ook soms wel een ankertekst, anchor text, linktekst of linklabel genoemd.
SEO en ankerteksten
Ankerteksten zijn van groot belang voor linkbuilding, omdat zoekmachines zoals Google ze gebruiken om de relevantie en context van een webpagina waar je naar verwijst beter te begrijpen. Deze teksten helpen zoekmachines te bepalen waar een webpagina over gaat en hoe deze gerelateerd is aan andere pagina’s. Door slim gebruik te maken van ankerteksten, kun je de SEO van je website verbeteren en je positie in zoekresultaten versterken.
Voorkom misleiding in je anchor teksten
Zo is het logisch als je doorverwijst naar een pagina over ‘wat is SEO?’ en dan bijvoorbeeld SEO als anchor tekst gebruikt. Het is minder logisch als je doorverwijst naar een website over SEO en dan de ankertekst ‘bioscopen’ hiervoor gebruikt (en dit niet naar een pagina gaat die iets te maken heeft met bioscopen). Dit is een misleidende ankertekst en hier let Google ook op bij het gebruik van ankerteksten.
Externe links
Het is belangrijk dat je niet te veel dezelfde ankertekst gebruikt wanneer je bezig bent met linkbuilding. Door alleen maar dezelfde ankertekst te gebruiken kan dit overkomen als spam en onnatuurlijk. Zorg er dus voor dat je voldoende variatie hebt in de anchors die je gebruikt. Je moet ervoor zorgen dat heel je linkprofiel zo natuurlijk mogelijk overkomt voor Google.
Interne links
Als je intern aan het linken bent is het ook belangrijk om relevante ankerteksten te gebruiken en de bezoeker niet te misleiden. Als je iemand doorverwijst naar een pagina dan moet dit al duidelijk zijn in de anchor welke pagina de bezoeker kan verwachten.
Hoe ziet dit eruit in HTML?
Een anchor tekst is opgebouwd in HTML van een website met behulp van het “a” -element (anchor-element).
Wat is HTML? HTML (HyperText Markup Language) is een opmaaktaal die wordt gebruikt om de structuur en inhoud van webpagina’s te definiëren.
Hoe ziet een ankertekst eruit in HTML? Hier is een voorbeeld:
<a href=”URL”>ankertekst</a>
Hierbij vervang je “URL” door de daadwerkelijke URL van de bestemmingspagina en “ankertekst” door de tekst die je als anchor tekst wilt weergeven. Als ik doorverwijs naar een andere pagina dan komt dit er als volgt uit te zien:
<a href=”https://glorypublisher.nl/kennisbank/wat-is-linkbuilding-en-hoe-werkt-het/”>linkbuilding </a>
De anchor hierin is dus “linkbuilding”.
Anchor text in WordPress
Hoe kun je van een normale tekst in WordPress een anchor tekst maken? In WordPress kun je makkelijk een ankertekst toevoegen door gebruik te maken van de visuele editor van WordPress.
- Selecteer de tekst die je als anchor tekst wilt gebruiken.
- Klik vervolgens op het link icoontje in de werkbalk.
- Voer de URL in waarnaar je wilt linken en klik op enter.
De geselecteerde tekst wordt nu weergegeven als een hyperlink met de ingevoerde URL als bestemming.
Als je de klassieke editor gebruikt, kun je ook op de tekst klikken en het link icoontje selecteren en de interne of externe link invoegen. De tekst die je hebt geselecteerd wordt automatisch een ankertekst.
Soorten ankerteksten
Er zijn verschillende soorten anchors die je kunt gebruiken, afhankelijk van je SEO doelen en strategieën. Veel voorkomende soorten ankerteksten zijn:
- Exacte match anchor: Deze anchor bevat de exacte zoekwoorden van je focus keyword. Bijvoorbeeld: “Beste mobiele telefoons”.
- Merknaam anker: Hierbij wordt de merknaam gebruikt als anchor tekst, zoals: “Glorypublisher”.
- Branded anchor tekst: Deze ankertekst bevat een combinatie van de merknaam en een algemene term. Bijvoorbeeld: “Glorypublisher nieuwste linkbuilding software”.
- Generieke anchor: Dit zijn algemene woorden of zinnen, zoals “Lees meer” of “Klik hier”.
- Afbeelding anchor: Dit is de beschrijvende tekst die aan een afbeeldingslink is gekoppeld.
Een anchor tekst is de tekst van een hyperlink. Deze tekst is klikbaar en verwijst je door naar een andere pagina op een website.