Wat is CPM?

CPM in het kort

Wat is CPM? Dit is de afkorting van cost per mille, in het Nederlands kosten per duizend. De CPM gaat over hoeveel je betaald per duizend weergaven.

CPM betekenis

Wat betekent CPM? CPM staat voor “Cost Per Mille,” wat in het Engels “kosten per duizend” betekent. Het is een begrip die veel bij advertenties wordt gebruikt om aan te geven hoeveel geld adverteerders betalen voor duizend weergaven van hun advertentie. 

Kort voorbeeld

Als je een Cost Per Mille (CPM) van € 10 hebt en je advertentie wordt duizend keer getoond, betaal je dus € 10. Als je advertentie zesduizend weergaven krijgt, betaal je dus € 60 (€ 10* 6 =€ 60)

Bij CPM maakt het niet uit of mensen op je advertentie klikken of niet, je betaalt puur voor de weergaven die je advertentie krijgt. Dit is dus weer anders dan CPC, waar je per klik betaald of CPA waar je per actie betaald. Bij een CPM-advertentie is het doel vaak merkbekendheid.

Een oog met hierin 1000 keer en hierboven een dollarteken. Deze afbeelding staat symbool voor de betekenis van cost per mille.

Waar kom je cost per mille tegen?

CPM kun je tegenkomen op verschillende online platformen. CPM kun je tegenkomen in vrijwel alle platformen waar je betaald kunt adverteren zoals:

  • Google Ads
  • Facebook Ads
  • Instagram Ads
  • LinkedIn Ads
  • Twitter Ads
  • YouTube Ads
  • TikTok Ads
  • Microsoft Advertising
  • Pinterest Ads
  • Snapchat Ads

Hier een voorbeeld van Facebook Ads waarbij je bijvoorbeeld kunt instellen dat je wilt dat je ziet hoeveel een advertentie per 1.000 weergeven precies kost. Hieronder is een voorbeeld te zien van hoe dit eruit ziet:

CPM in Facebook Ads

Waarom is dit handig?

Nu vraag je je misschien af: “Waarom zou ik betalen voor duizend vertoningen als mensen niet eens op mijn advertentie klikken?” Dat is een goede vraag, en hier is het antwoord is: merkbekendheid.

De kosten van CPM-advertenties zijn vaak erg voordelig ten opzichte van conversie-advertenties (als er wordt gekeken naar het bereik) en kunnen ervoor zorgen dat je inzicht krijgt in wie je doelgroep is en wie van deze groep het meeste klikt op je advertenties. Hierdoor kun je heel gericht gaan targetten. 

Hoe kun je de CPM berekenen?

Hoe bereken je de CPM? De CPM kun je als volgt berekenen: CPM= Impressies / Kosten ​× 1.000

CPM Calculator

CPM calculator







Resultaat:

Maak hier gebruik van onze CPM calculator.

Wanneer is het voordelig?

CPM is vooral voordelig in situaties waarbij merkbekendheid en blootstelling aan een breed publiek belangrijk zijn. Als je net begint met je bedrijf of als je een nieuw product of een nieuwe dienst lanceert, wil je dat mensen je naam zien en onthouden. Cost Per Mille adverteren is dan een verstandige keuze.

Bij partijen zoals Facebook en Instagram krijg je een geschatte aantal kliks en impressies wanneer je een bepaald bedrag invult. Hierbij komt achteraf uit hoeveel je hebt betaald voor 1.000 impressies, maar het wordt van tevoren nooit precies aangegeven, echter krijg je wel een schatting. 

Wat kosten CPM-advertenties ongeveer?

De kosten van een Cost Per Mille (CPM) advertentie zijn bij partijen zoals Facebook en Instagram rond de € 7,50 per 1.000 impressies.

een foto van met duizend erop. Dit illustreert het begrip CPM.
Scroll naar boven