Wat is CPM?

Wat is de betekenis van CPM (cost per mille)? Wij leggen je in dit artikel de betekenis uit, hoe je dit kunt berekenen en onderin de pagina hebben wij een CPM calculator gemaakt.

Dit is de afkorting van cost per mille, in het Nederlands kosten per duizend. Het begrip cost per mille gaat over hoeveel je betaald per duizend weergaven/impressies/vertoningen/views.

  • C: cost (kosten)
  • P: per (per)
  • M: mille (duizend)

CPM betekenis

CPM staat dus voor “cost per mille,” wat in het Nederlands dus “kosten per duizend” betekent. Het is een begrip dat veel bij advertenties wordt gebruikt om aan te geven hoeveel geld adverteerders betalen voor duizend weergaven van hun advertentie. 

Zo zul CPM veel tegenkomen als je gaat adverteren op Google, Facebook, Instagram, Snapchat of TikTok.

De cost per mille is voornamelijk relevant voor advertenties waarbij de hoeveelheid weergaven/impressies/vertoningen/views belangrijk zijn. De hoeveelheid weergaven zijn in veel gevallen voornamelijk belangrijk bij advertenties die gericht zijn op het vergroten van de merkbekendheid.

CPM berekenen

Hoe kun je de CPM berekenen? De cost per mille kun je als volgt berekenen: CPM = Impressies / Kosten ​× 1.000

  • Kosten: dit zijn de advertentiekosten.
  • Vertoningen: hoe vaak is je advertentie laten zien? Dit wordt dus uitgedrukt in bijvoorbeeld: views, impressies, weergaven.

Rekenvoorbeeld

Als je een cost per mille (CPM) van € 10 hebt en je advertentie wordt duizend keer getoond, betaal je dus € 10. Als je advertentie zesduizend weergaven krijgt, betaal je dus € 60 (€ 10 * (6000 impressies/1000) =€ 60).

Bij CPM maakt het niet uit of mensen op je advertentie klikken of niet, je betaalt puur voor de weergaven die je advertentie krijgt. Dit is dus weer anders dan CPC, waar je per klik betaald of CPA waar je per actie betaald. Bij een CPM-advertentie is het doel dus vaak merkbekendheid.

Waar kom je cost per mille tegen?

CPM kun je tegenkomen op vrijwel alle platformen waar je betaald kunt adverteren zoals:

  • Google Ads
  • Facebook Ads
  • Instagram Ads
  • LinkedIn Ads
  • Twitter Ads
  • YouTube Ads
  • TikTok Ads
  • Microsoft Advertising
  • Pinterest Ads
  • Snapchat Ads

Het kan ook zijn dat CPM niet een specifiek doel is van je advertentie, maar je kunt het wel altijd berekenen.

Hier een voorbeeld van Facebook Ads waarbij je bijvoorbeeld kunt instellen dat je wilt dat je ziet hoeveel een advertentie per 1.000 weergeven precies kost. Hieronder is een voorbeeld te zien van hoe dit eruit ziet:

CPM in Facebook Ads

Het kan ook zijn dat jij juist betaalt, krijgt bij een aantal weergaven. Een voorbeeld hiervan is YouTube, YouTube betaalt de mensen die uploaden ook per 1.000 weergaven. Dit deed in eerste instantie alleen YouTube, als groot platform, maar tegenwoordig gebeurt dit op meer platforms zoals ook Snapchat of TikTok. Dit principe wordt ook wel monetization genoemd. In plaats van CPM wordt RPM vaak gebruikt, wat staat voor revenue per mille (RPM).

De CPM bij YouTube is op dit moment rond de $ 2 tot $ 15.

Waarom is dit handig?

Nu vraag je je misschien af: “Waarom zou ik betalen voor duizend vertoningen als mensen niet eens op mijn advertentie klikken?” Met CPM-advertenties is het doel vaak geen directe conversie, maar het creëren van awareness. Uiteindelijk zal deze awareness wel weer bijdragen aan potentiële latere conversies.

De kosten van CPM-advertenties zijn ook vaak erg voordelig ten opzichte van conversie-advertenties (als er wordt gekeken naar het bereik) en kunnen ervoor zorgen dat je inzicht krijgt in wie je doelgroep is en wie van deze groep het meeste klikt op je advertenties. Hierdoor kun je uiteindelijk heel gericht gaan targetten en/of nieuwe doelgroepen aanspreken. 

CPM calculator

Je zou de cost per mille kunnen uitrekenen op basis van de bovenstaande formule, maar als je hier geen tijd voor hebt, kun je ook onze CPM calculator gebruiken.

CPM Calculator

Wanneer is het voordelig?

Cost per mille is vooral voordelig in situaties waarbij merkbekendheid en blootstelling aan een breed publiek belangrijk zijn. Als je net begint met je bedrijf of als je een nieuw product of een nieuwe dienst lanceert, wil je dat mensen je naam zien en onthouden. Cost per mille adverteren kan dan een slimme keuze zijn als je gaat voor een langetermijnstrategie.

Bij partijen zoals Facebook en Instagram krijg je een geschatte aantal kliks en impressies wanneer je een bepaald bedrag invult. Hierbij komt achteraf uit hoeveel je hebt betaald voor 1.000 impressies, maar het wordt van tevoren nooit precies aangegeven, echter krijg je wel een schatting. 

Wat kosten CPM-advertenties ongeveer?

De kosten van een cost per mille advertentie zijn bij partijen zoals Facebook en Instagram rond de € 7,50 per 1.000 impressies.

een foto van met duizend erop. Dit illustreert het begrip CPM.
Wat betekent de afkorting CPM?

Dit staat voor cost per mille.

Wat is cost per mille in het Nederlands?

De vertaling in het Nederlands van cost per mille is kosten per duizend.

Hoe bereken je CPM?

Cost per mille berekenen: (Cost per mille) = Impressies / Kosten ​× 1.000

Scroll naar boven