Ben je benieuwd wat CPA, de afkorting van cost per action betekent? In dit artikel vertel ik je hier alles over.
De betekenis van CPA
Wat is de betekenis van CPA? CPA staat voor “Cost Per Action” of vertaald “Kosten Per Actie” hierbij wordt gekeken hoeveel iets kost per actie. Een voorbeeld van een actie kan een conversie zijn. Een conversie kan bijvoorbeeld een aankoop zijn, een aanvraag of een telefoontje.
CPA kan worden berekend nadat een campagne is afgelopen, maar het kan ook dat er vooraf een CPA wordt afgesproken. Vaak gebeurt dit via bepaalde bureaus die bepaalde garanties geven voor acties voor een bepaald bedrag.
Daarnaast kan CPA ook voorkomen in de sales, wanneer iemand iets verkoopt en iemand laat overgaan tot actie ontvangt deze persoon een commissie voor deze actie. Dit CPA kan bijvoorbeeld ook werken met affiliate marketing.
CPA is vaak duurder dan bijvoorbeeld CPC en is het bedoeld voor ondernemers die veel zekerheid willen hebben als ze geld uitgeven aan een campagne. Met andere betaalmodellen heb je meer onzekerheid, maar geef je vaak wel minder geld uit per actie. Je betaalt dus ook als het ware voor de zekerheid en voor het risico dat de andere partij loopt om dit aan te bieden.
Het doel van Cost Per Action
Stel je voor dat je een gloednieuwe online cursus hebt gemaakt over het kweken van bonsaibomen. Je wilt natuurlijk dat mensen zich inschrijven en je meesterwerk ontdekken. Maar hier komt de twist: je wilt niet gewoon betalen voor mensen die je advertentie zien; je wilt betalen voor mensen die daadwerkelijk actie ondernemen. Wanneer je dit doet, geeft je dit veel zekerheid.
Met Cost Per Action draait het niet alleen om het vergroten van je zichtbaarheid, maar om het bereiken van meetbare resultaten. Je investeert je geld in het aantrekken van mensen die serieus geïnteresseerd zijn in wat je aanbiedt. Het is alsof je een visnet gebruikt om alleen de grootste, sappigste vissen te vangen, in plaats van elke willekeurige gup.
Een CPA gaat dus om specifieke acties die mensen moeten ondernemen. Deze acties zijn vaak doelen van jou als ondernemer.
Voorbeelden van doelen/acties van Cost Per Action (CPA) zijn:
- Online Verkoop:
- Aankoop van een product
- Abonneren op een lidmaatschap of dienst
- Toevoegen van items aan een winkelwagen
- Lead Generatie:
- Invullen van een contactformulier
- Inschrijven voor een nieuwsbrief
- Downloaden van een e-book of whitepaper
- Website Interactie:
- Aanmelden voor een gratis proefperiode
- Het bekijken van een demo-video
- Aanvragen van een offerte
- Sociale Media:
- Volgen van een account
- Delen of retweeten van een bericht
- Inschrijven voor een LinkedIn/Facebook-evenement
- Mobiele Apps:
- Installeren van een app
- Registreren voor een gebruikersaccount
- Bereiken van een bepaald niveau binnen de app
- Online Formulieren:
- Registreren voor een webinar
- Deelnemen aan een enquête
- Inschrijven voor een evenement
- Telecom en Abonnementen:
- Inschrijven voor een mobielabonnement
- Aanmelden voor kabeltelevisie
- Registreren voor internetdiensten
- Financiële Diensten:
- Aanvragen van een creditcard
- Het openen van een nieuwe bankrekening
- Inschrijven voor beleggingsrekening
- Opleiding en Training:
- Inschrijven voor een online cursus
- Aanmelden voor een workshop of seminar
- Deelnemen aan een coachingprogramma
- Reizen en Toerisme:
- Boeken van een vlucht of hotel
- Inschrijven voor een reisnieuwsbrief
- Het downloaden van een reisgids
Voorbeeld van een CPA Campagne
Stel je voor dat je een geweldig nieuw receptenboek hebt gemaakt vol met heerlijke smoothies. Je wilt dit boek aan de man brengen en tegelijkertijd je advertentiebudget verstandig besteden. Dus je besluit in zee te gaan met een bureau waarmee je een CPA bedrag afspreekt.
Je advertentie verschijnt op sociale media en mensen beginnen te klikken. Maar hier is het magische deel: je betaalt pas wanneer iemand niet alleen op je advertentie klikt, maar ook daadwerkelijk je boek koopt. Dus als Tina de Tropische Smoothie Lover op je advertentie klikt, de smaakvolle voorbeeldrecepten ontdekt en denkt “Dit is het!”, en vervolgens het boek aanschaft, dan pas gaat er geld van je rekening (of krijg je in de meeste gevallen een factuur van het marketingbureau waarmee je samenwerkt).
Samenvattend
Cost Per Action (CPA) marketing draait om adverteren met minder risico. In plaats van te betalen voor elke willekeurige klik, betaal je alleen voor waardevolle acties die daadwerkelijk resultaten opleveren. Of het nu gaat om het inschrijven voor je nieuwsbrief, het downloaden van je e-book of het kopen van je product, CPA is als een magische formule om je marketingbudget met meer precisie en zekerheid te besteden.