Wat is cost per click (CPC)?

Ben je benieuwd naar het begrip CPC, de afkorting van cost per click? In dit artikel leggen wij jou precies uit wat CPC precies betekent.

Betekenis CPC

Wat is CPC? CPC is de afkorting van cost per click, of ook wel de kosten per klik genoemd. Met de CPC krijg je te zien hoeveel je betaald voor een klik als je aan het adverteren bent. CPC wordt soms ook wel pay-per-click genoemd.

Cost Per Click is een begrip dat wordt gebruikt om de kosten aan te duiden die je betaalt telkens wanneer iemand op je advertentie klikt. Het is als een soort virtuele entree: telkens wanneer iemand binnenkomt, betaal je een bepaald bedrag. Cost Per Click komt voor wanneer je gaat adverteren. Dit adverteren kan op zoekmachines zoals Google, YouTube of Bing, maar kan ook op social media zoals Facebook.

CPC cost per click illustrate

Belang CPC bij adverteren

Nu vraag je je misschien af waarom CPC zo belangrijk is. Nou, stel je voor dat je voor elke gast die je wafeltent binnenstapt, een klein bedrag zou moeten betalen. Je wilt natuurlijk niet te veel betalen, maar je wilt ook niet dat niemand je tent ontdekt, toch? Pay per click advertenties stelt je in staat om gericht te adverteren en alleen te betalen wanneer mensen echt geïnteresseerd zijn in wat je aanbiedt. Het helpt je je advertentiebudget slim te besteden.

Voorbeeld CPC: Het grote voordeel hiervan is wanneer je al weet wat je conversiepercentage is. Je conversiepercentage is bijvoorbeeld 5%. Dit betekent dat 1 op de 20 mensen iets koopt. Wanneer je kosten per klik dan € 0,20 is dan betaal je € 4,00 voor 1 conversie. Als je totale winst dan € 10,- zou zijn dan hou je dus € 6,- over als je de marketingkosten eraf trekt. Kortom: je hebt meer zekerheid als je conversiepercentage hoog genoeg is om winst te maken. 

Waar komt CPC voor?

CPC is overal waar online advertenties zijn en dat is zo’n beetje elk hoekje en gaatje van het internet tegenwoordig. 

Kosten per klik advertenties komt veel voor bij het adverteren op zoekmachines zoals Google of Bing, waar je advertenties bovenaan de zoekresultaten kunnen verschijnen.

Op de meeste social media platformen wordt geen CPC gebruikt (dit is vaak optioneel), maar betaal je vaak voor het aantal weergaven dat je krijgt op je post en niet voor het aantal kliks. Het nadeel is dat je dus minder goed weet hoeveel een campagne je precies zou kunnen opleveren. Uiteindelijk kan dit wel wanneer je ongeveer je CTR van je campagnes weet (dus dat van de 1.000 weergaven er bijvoorbeeld 10 klikken). 

Google Ads screenshot waarop de CPC van € 0,26 te zien is.

Tips kosten per klik advertenties

Nu we weten wat CPC is en waar het voorkomt wil je natuurlijk weten hoe je je CPC zo laag mogelijk kan houden. Want hé, laten we eerlijk zijn, wie houdt er niet van een goede deal? 

Hier zijn een paar tips om je CPC onder controle te houden en je advertentiebudget te besparen:

  1. Ga voor relevantie
  2. Goede landingspagina
  3. Stel een biedlimiet in

1. Ga voor relevantie

Op niet specifieke zoekwoorden zit vaak een hogere concurrentie en dus ook een hogere CPC. Daarnaast is je conversiepercentage vaak lager bij niet specifieke zoekwoorden. Hierom is het belangrijk om op woorden te focussen die precies aansluiten op wat jij te bieden hebt.

Wanneer je wilt besparen op bijvoorbeeld Google Ads maak dan vooral gebruik van long tail zoektermen. Dit soort zoektermen hebben het hoogste conversiepercentage en houden jouw marketingkosten per product zo laag mogelijk. 

2. Goede landingspagina

Als mensen hebben geklikt, dan komen ze op een pagina van je website terecht. Je wilt dat zoveel mogelijk mensen daadwerkelijk iets gaan kopen. Zorg hierom voor een goede landingspagina. Een goede landingspagina is snel, overzichtelijk en heeft duidelijke call to actions (CTA’s).

3. Stel een biedlimiet in

Net als bij bieden, kun je ook biedslimieten instellen voor je CPC. Dit helpt je de controle te behouden over hoeveel je wilt betalen voor een klik. Stel dus altijd een biedingslimiet in. 

Voorbeeld

Stel je voor dat je wafeltentadvertentie verschijnt op een zoekresultatenpagina wanneer hongerige zielen zoeken naar “heerlijke ontbijtopties”. Laten we zeggen dat je biedt op een cost per click van € 0,50. Elke keer dat iemand klikt en je website bezoekt, betaal je € 0,50. Als 10 mensen doorklikken, zou dat neerkomen op € 5. Als je weet dat van de 10 mensen 1 iemand daadwerkelijk iets koopt en zorgt voor € 20,- winst dan weet je dat je goed zit omdat je dan € 10,- overhoudt aan winst als je de marketingkosten eraf trekt. Bedenk ook: als je geen winst maakt op je cost per click campagnes is dit ook niet direct een ramp, omdat het kan zijn dat de klanten herhaalaankopen gaan doen zonder dat je hiervoor nog een keer hoeft te betalen.

Scroll naar boven