Wat is content marketing?

Ben je benieuwd naar wat content marketing precies is? In dit artikel leggen wij jou dit begrip uit.

Betekenis content marketing

Wat is content marketing? Content marketing is er in allerlei verschillende vormen van marketing die content bevatten. Deze content wordt visueel gemaakt en gedeeld op verschillende platforms, afhankelijk van het soort content dat gemaakt is.

Content marketing draait in de kern allemaal om het maken en delen van waardevolle, relevante en boeiende content met je doelgroep. Dit helpt niet alleen om de aandacht te trekken op een leuke manier, maar ook om een diepere band met de doelgroep op te bouwen. Bij content marketing draait het vooral om eerst waarde leveren, dus met goede content en daarna pas iets terug verwachten.

Waarom is dit zo populair?

Stel je voor dat je op een feestje bent en je ontmoet iemand die je alleen maar vertelt hoe geweldig ze is. Zou je graag met die persoon praten? Precies, waarschijnlijk niet. 

In een wereld vol schreeuwerige reclames en agressieve verkooppraatjes komt content marketing naar voren als een ware held. Het draait om het geven van waarde voordat je iets in ruil terugvraagt. Hierdoor bouw je niet alleen vertrouwen op dat je veel weet over de niche waar je in zit, maar ook loyale klanten.

Waarom content marketing zo populair is, is omdat jij eerst waarde biedt voordat je iets terugverwacht. Zo delen veel marketingbureaus nu ook allemaal artikelen met hun marketinggeheimen. Dit doen ze om klanten waarde te leveren voordat ze iets terugverwachten. 

Voorbeelden van content

Content marketing is een erg breed begrip als het gaat om de vormen waarin het voor kan komen. Content marketing gaat dus om het maken en delen van content. Deze content kan op veel manieren voorkomen. Een aantal populaire voorbeelden van content marketing zijn:

  1. Blogposts
  2. Video’s
  3. Infographics
  4. Podcasts

1. Blogposts

Eén van de bekendste voorbeelden van content marketing is het schrijven van blogposts. Stel je voor dat je een mode-expert bent. Je kunt blogposts schrijven over de nieuwste trends, tips voor het mixen en matchen van outfits en zelfs achtergrondverhalen over iconische modeontwerpers. Mensen zullen smullen van jouw inzichten als expert. Een voordeel van het schrijven van een artikel of blog en deze publiceren op een website, is dat je niet alleen een waardevolle tekst deelt, maar ook met deze tekst hoog in de organische Google zoekresultaten kunt komen als je deze SEO optimaliseert.

Hubspot blogs op de website

2. Video’s

Een tweede populaire manier van content marketing is het maken van video’s en deze bijvoorbeeld uploaden op YouTube. Laten we zeggen dat je een techfanaat bent. Je kunt video’s maken waarin je productrecensies doet, nieuwe gadgets laat zien en andere technische problemen oplost. Je publiek zal je beschouwen als hun digitale gids. Vroeger werden video’s tegenwoordig alleen geüpload op YouTube, maar tegenwoordig worden video’s in allerlei vormen gezet en gepubliceerd op social media zoals TikTok, Facebook, Snapchat en Instagram. 

Hubspot video's op YouTube

3. Infographics

Een derde voorbeeld van content marketing is het maken van infographics. Stel je voor dat je een gezondheidsgoeroe bent. Je kunt een prachtige infographic maken over de voordelen van verschillende superfoods. Dit zal je publiek aanmoedigen om gezonder te eten. Een infographic geeft in een makkelijk overzicht iets weer. Doordat je het als bedrijf makkelijker maakt voor de mensen zal dit positief werken voor het imago van je onderneming.

Hubspot screenshot van de infograhics

4. Podcasts

Het laatste populaire voorbeeld van content marketing is het maken van een podcast. Als je een verhalenverteller bent, kun je podcasts maken met boeiende verhalen, interviews met interessante mensen en diepgaande discussies over onderwerpen die je doelgroep aanspreken. Podcasts worden tegenwoordig steeds populairder. Het voordeel van een podcast, is dat je het ook kan filmen en deze content ook weer gebruiken voor video’s en publiceren op YouTube en social media. Zo ben je dus met één opname op wel tien verschillende kanalen zichtbaar.

Screenshot van een podcast van Hubspot

De voordelen & nadelen

Laten we eens een blik werpen op waarom content marketing een strategie is die je absoluut moet omarmen:

Voordelen van content marketing

  • Opbouwen van sterke relaties met je doelgroep: Door waardevolle content te delen, bouw je sterke relaties op met je doelgroep.
  • Zichtbaarheid: Reguliere contentcreatie verbetert je zichtbaarheid in zoekmachines.
  • Viral gaan: Goede content wordt gedeeld, waardoor je gratis mond-tot-mondreclame krijgt.
  • Geloofwaardigheid winst: Door deskundige inhoud te bieden, word je gezien als een betrouwbare bron en zullen mensen sneller klant worden.

Nadelen van content marketing

  • Investering van tijd: Het maken van content van hoge kwaliteit kost tijd en toewijding. Ook moet je goed uitkijken dat je geen onwaarheden publiceert en goed onderzoek doet naar alles wat je zegt. Daarnaast geef je je waardevolle kennis gratis weg.
  • Weinig resultaat op korte termijn: Het maken van content is een strategie die vaak op de lange termijn pas haar vruchten afwerpt.
  • Veel concurrentie: Aangezien veel merken content marketing gebruiken, moet je echt opvallen met unieke content, omdat de concurrentie vaak hoog is. 

5 tips voor een succesvolle strategie

Als je wilt beginnen met content marketing naar aanleiding van dit artikel zijn dit nog een aantal tips die je in je achterhoofd moet houden als je gaat beginnen met content marketing.

  1. Ken je doelgroep: Begrijp goed wat je doelgroep interesseert en wat hen boeit. Bijvoorbeeld: Als jij een B2C kledingwinkel hebt en je contentmarketing gaat doen op LinkedIn dan zal dit waarschijnlijk niet goed werken, omdat LinkedIn meer een B2B platform is. Zorg ervoor dat je weet waar jouw doelgroep wel te vinden is en wat ze willen zien van je merk. 
  2. Betrouwbaarheid: Zorg ervoor dat je inhoud feitelijk correct en betrouwbaar is. Controleer altijd alles een paar keer voordat je iets publiceert. Een kleine fout kan al fataal zijn voor je merk en ervoor zorgen dat je doelgroep vertrouwen in je verliest. 
  3. Wees uniek: Neem niet je concurrent over. Wees creatief en vernieuwend om de aandacht te trekken van je doelgroep.
  4. Zorg voor regelmatige content: Biedt consistente, waardevolle content om je doelgroep vast te houden.
  5. Interactieve content: Wees actief en betrokken bij reacties om echt een relatie met je doelgroep op te bouwen.

Content marketing is overal

Onthoud dat content marketing niet stopt op je website. Het kan worden uitgebreid naar sociale mediaplatforms, een gastblog op andere websites en zelfs e-mailnieuwsbrieven. Hierdoor vergroot je je bereik en bied je waarde aan een bredere doelgroep.

Scroll naar boven