Home » Kennisbank » Wat is click through rate (CTR)?

Wat is click through rate (CTR)?

Geschatte leestijd: 1 minuut

Auteur:

Update:

Wat is Click Through Rate (CTR)?

Een belangrijke term in de wereld van marketing is de click trought rate of afgekort de CTR, maar wat betekent dit begrip precies? In dit artikel leggen wij dit begrip uit.

Wat is CTR?

Als je een advertentie, e-mail of welk online content dan ook plaatst, wil je dat mensen niet alleen kijken, maar er ook op klikken. Hier daar komt de click trough rate om de hoek kijken. Wat is de click trought rate? De click through rate is simpelweg het percentage mensen dat jouw advertentie, link, of wat dan ook ziet en hier op klikt.

Dat mensen klikken is in de meeste gevallen jou (eerste) doel omdat dit de mensen zijn die mogelijk iets gaan kopen bij jou. Dit is bijvoorbeeld wanneer je een artikel hebt geschreven en deze SEO optimaal maakt. Je krijgt dan in Google Search Console de impressies te zien en de kliks. Aan impressies heb je niet zoveel, maar aan kliks wel. Deze kliks gaan jou content lezen en mogelijk over op aankoop.

Formule CTR: (Klikken/Weergaven)×100%

Een afbeelding met hierin de formule hoe je de CTR berekent: (CTR = (Klikken/Weergaven)×100%)

Rekenvoorbeeld

Stel je voor dat je een nieuwe advertentie hebt voor je knuffels van een eenhoorn. Deze advertentie wordt 1.000 keer bekeken (weergaven), en 50 mensen denken: “Wauw, ik moet die knuffel eenhoorn nu hebben!” en ze klikken erop. Van de 1.000 mensen klikken dus 50 mensen door, dus 5%. Deze 5% is je CTR. Van deze bezoekers koopt een bepaald percentage weer iets en dat is dan je conversie ratio (CR).

CTR=(50/1000)×100%=5%

Bij wat is de click trought rate van belang?

De CTR is een belangrijke meeteenheid voor je online marketingcampagnes. De CTR heeft invloed op zo ongeveer elke strategie die je inzet. In het algemeen geldt: De CTR moet zo hoog mogelijk zijn, omdat je zoveel mogelijk (kwalitatieve) bezoekers op je website wilt hebben. De click trough rate is bij bijna elke marketingkanaal van belang. De belangrijkste zijn:

  • SEO
  • SEA
  • E-mailmarketing
  • Social media

SEO

Het eerste onderdeel bij online marketing waarbij de CTR belangrijk is, is bij SEO. Bij SEO ontvang je natuurlijk ‘gratis’ kliks en dat wil je zoveel mogelijk. Bij SEO wordt er gekeken naar het aantal impressies en kliks dat je hebt. Op basis hiervan wordt de CTR berekend.

Naast dat een hoge click trought rate zorgt voor veel bezoekers op je website, kan het ook mogelijk een positief signaal aan Google zijn als veel mensen op jouw website klikken.

E-mailmarketing

De CTR is ook belangrijk bij e-mailmarketing. Bij e-mailmarketing is de CTR weer net iets anders bij SEO. Wanneer iemand klikt op een e-mail dan is er sprake van de open rate. Wanneer iemand vervolgens klikt op een link in een e-mail dan is er sprake van een klik wat weer bijdraagt aan de CTR.

Bij e-mailmarketing is de CTR ook belangrijk, maar een CTR bepaald niet altijd het succes van een e-mailcampagne, omdat het ook zo kan zijn dat je doel een reactie op de e-mail is in plaats van een klik op een externe link.

SEA

Ook is de CTR van belang bij SEA zoals Google Ads campagnes. Je wilt dat zoveel mogelijk (interessante) mensen op je advertentie klikken. Veel online marketeers proberen veel verschillende woorden en zinnen uit om de CTR zo hoog mogelijk te krijgen. Dit maximaliseren wordt vaak gedaan door het gebruik van power words. 

Social media

Als je sociale media post mensen verleidt om te klikken, komt de click trough rate weer in actie. Bij social media draait het ook vaak om het aantal impressies en het aantal mensen die op je externe link klikken.

Verhogen van je click trough rate

Er bestaan ook veel manieren om je click trough rate te verhogen. Manieren om je CTR te verhogen zijn:

  1. Gebruik power words
  2. Storytelling
  3. Call-to-actions
Een afbeelding met een poppetje dat aanwijst waar je moet klikken.

Gebruik power words

Power words zijn woorden die mensen triggeren. Deze woorden kunnen ervoor zorgen dat je click trough rate stijgt. Voorbeelden van power words zijn:

  • Betoverend
  • Onweerstaanbaar
  • Uitverkoop
  • Exclusief
  • Verbluffend
  • Beste
  • Gratis
  • Sensationeel
  • Verrassend
  • Win

De CTR draait bij SEM om de titel en de beschrijving die mensen te zien krijgen en die moeten zo aantrekkelijk mogelijk zijn zodat mensen gaan klikken. Door deze power words in je titel en beschrijving te verwerken kan je zorgen voor een hogere CTR.

Storytelling

Verhalen zijn onze natuurlijke lijm voor aandacht. Dus, vertel een verhaal met je advertenties, e-mails, en social media posts. Maak een magische connectie tussen jouw product en het verlangen van de lezer. Als je je potentiële klanten meeneemt op een soort avontuur door middel van storytelling, is die klik haast onvermijdelijk!

Call-to-action (CTA’s)

Call-to-actions zijn ook enorm belangrijk voor een hoge CTR. Zorg ervoor dat de knop op de juiste plek staat, de juiste kleur heeft, de juiste grootte heeft en de juiste tekst heeft.

Een goede call-to-action belangrijk voor een goede click trough rate

Over Glorypublisher

Glorypublisher is een linkbuilding platform waarmee je makkelijk links kunt kopen en verkopen.

Gratis SEO checklist?

Wil je een gratis SEO checklist? Download deze geheel kosteloos!

Over de auteur

Relevante berichten

Scroll naar boven