Heb je je ooit afgevraagd waarom sommige bezoekers je website binnenkomen en meteen weer weg zijn, als een stuiterbal die op een muur terechtkomt? Wel, die mysterieuze metric die deze onrustige online sprongen meet, heet de ‘Bounce Rate’.
Maar wees gerust, ik ga je niet meteen met technische termen bombarderen. Laten we eerst eens diep duiken in de betekenis van bounce rate en hoe het je SEO en e-mailcampagnes kan beïnvloeden.
Betekenis Bounce Rate
Wat is de betekenis van bounce rate? De bounce rate is als een meetbegrip die registreert hoeveel bezoekers je website verlaten zonder verder te klikken naar andere pagina’s. Ze komen op je homepage (of een andere pagina) en gaan er meteen weer vanaf, zonder een verder te klikken naar andere pagina’s.
Bounce Rate in SEO
Bij de bounce rate op een website wordt er gepraat over dat een bezoeker 1 pagina bezoekt en vervolgens weer de website verlaat. Google beschouwt dit als een signaal dat je content niet helemaal is wat de bezoeker zocht, en dit kan je SEO-ranking negatief beïnvloeden. Het is alsof Google zegt: “Hey, deze stuiterballen zijn niet tevreden met je feestje, dus misschien moeten we ze elders uitnodigen.”
Echter is dat de bounce rate effect heeft op SEO iets wat mensen denken, omdat het een slecht signaal is. Google geeft zelf aan dat de data van Google Analytics geen rankingfactor zijn.
Ook hoeft de bounce rate niet altijd iets te zeggen over de kwaliteit van je pagina of website. Het kan zijn dat een persoon op zoek was naar een bepaald antwoord en jij met jouw pagina de vraag van de persoon perfect hebt beantwoord waarna de persoon de website weer verliet.
Bounce rate bij e-mails
Het begrip bij een website is weer iets anders dan bij een e-mail. Wanneer er gesproken wordt over de bounce rate bij een e-mail gaat dit erom wanneer je een mail verstuurd en of deze mail aankomt. Wanneer deze e-mail niet aankomt doordat het e-mailadres bijvoorbeeld niet bestaat dan heet dit bouncen.
Wat zorgt voor een hoge bounce rate op een website?
Je hebt nu een idee van wat een bounce rate is, maar wat zijn de boosdoeners die de bounce rate verhogen? Er zijn een paar dingen die hier verantwoordelijk voor kunnen zijn:
- Slechte content: Stel je voor dat je een online cursus zoekt over het kweken van tomaten, maar in plaats daarvan kom je op een pagina terecht die uitlegt hoe je paarden moet verzorgen. Verwarrend, toch? Als je content niet aansluit bij wat mensen zoeken, zijn ze weg sneller dan een konijn dat een snelweg oversteekt. Zorg er dus voor dat je mensen niet gaat misleiden met dingen die helemaal niet op de pagina staan of gaat omleiden naar andere URL’s (dit is black hat). Bedenk wel: Google zal je waarschijnlijk ook geen hoge organische positie geven als je titel niet overeenkomt met de content op je pagina.
- Snelheid website: Niets is frustrerender dan wachten op een website met een trage snelheid. Als je pagina’s er langer over doen om te laden dan een schildpad die een marathon rent, zullen mensen snel afhaken. Als mensen om deze reden je website verlaten is dit zonde van alle marketinginspanningen en dit is makkelijk te voorkomen.
- Onaantrekkelijke website: Stel je voor dat je een restaurant binnenloopt waar de muren zijn geschilderd in knalroze en fluorescerend groen. Dat zou je misschien even doen stilstaan, maar waarschijnlijk ook snel weer weglopen. Hetzelfde geldt voor websites met een chaotische en onaantrekkelijke vormgeving. Zorg voor structuur en rust.
Hoe kun je een bounce rate verlagen?
Nu je weet waarom de bounce rate hoog kan zijn, laten we eens kijken hoe je het bounce percentage onder controle kunt krijgen en ze kunt verleiden om wat langer te blijven hangen.
- Zorg voor Relevantie: Zorg ervoor dat je content op je pagina precies aansluit bij wat mensen verwachten wanneer ze op je pagina terechtkomen. Als iemand op zoek is naar informatie over de beste camera’s van 2023, laat ze dan niet stranden op een pagina met fotografietips uit 2010. Zorg voor een duidelijke H1 titel met hierin een pakkende kop waar je artikel over gaat. Zorg er ook voor dat het op het eerste oog ook lijkt waar mensen naar zochten. Bij bijvoorbeeld een top 5 beste camera’s verwachten mensen een lijst tegen te komen met hierin die top 5.
- Snelle Laadtijden: Verklein afbeeldingen, verminder onnodige scripts en maak gebruik van caching om ervoor te zorgen dat je website soepel en snel laadt. Je wilt niet dat mensen ongeduldig staan te trappelen, terwijl je site probeert op te starten.
- Duidelijke Call-to-action (CTA’s): Stel je voor dat je een winkel binnenloopt en geen idee hebt waar de kassa is. Dat zou behoorlijk frustrerend zijn, toch? Zorg ervoor dat je bezoekers makkelijk kunnen vinden wat ze zoeken, of het nu gaat om een aankoopknop, een inschrijfformulier of iets anders.
- Duidelijke website: Zorg ervoor dat mensen makkelijk kunnen navigeren door je website. Dit kun je doen door een goede linkstructuur te hebben van interne links, maar ook door je website logisch in te delen door bijvoorbeeld het logo in je header klikbaar te maken, een header te hebben en een footer te hebben.
Dat sommige mensen bouncen is niet erg, maar het is wel zonde als mensen weg gaan, ook al was dit niet nodig. Probeer dus wel altijd te kijken hoe je iemand het beste kan helpen die op je pagina zitten.
Waar kun je je bounce rate zien?
Je begint nu waarschijnlijk enthousiast te worden om het bounce rate aan te pakken. Maar waar kun je deze metriek vinden?
Waar kun je het bouncepercentage zien? In Google Analytics kun je de bounce rate van je website zien. Het is als het plaatsen van een stethoscoop op de borst van je website om zijn hartslag te horen.
Je kunt zien welke pagina’s de hoogste bounce rate hebben en welke pagina’s juist goed presteren in het vasthouden van bezoekers.
Als je de bounce rate gaat aanpakken, kijk dan ook kritisch naar de pagina en vraag je af of het waarschijnlijk is dat mensen die op deze pagina komen doorklikken of niet.
Wat is een goede bounce rate?
Oké, we hebben het gehad over wat een bounce rate is, waarom het belangrijk is, en hoe je het kunt aanpakken. Maar wat is nu eigenlijk een goede bounce rate? Welnu, hier komt het: een goede bounce rate varieert afhankelijk van het type website en de doelen ervan. Over het algemeen wordt een bounce rate lager dan 40% als goed beschouwd voor de meeste websites. Voor landingspagina’s kan het echter zelfs nog lager zijn. Volgens een onderzoek van SEMrush zijn dit de gemiddelde bounce percentages per niche:
- E-commerce websites: 20% – 45%
- B2B websites 25% – 55%
- Lead generation websites: 30% – 55%
- Niet e-commerce content websites: 35% – 60%
- Landingspagina’s 60% – 90%
- Bedrijvengidsen, portals en blogs: 65 – 90%
Een hoog bounce percentage is dus bij e-commerce 45% en bij landingspagina’s 90%.
Gemiddelde Bounce Rate
Als je je afvraagt wat de gemiddelde bounce rate is voor jouw branche, dan ben je niet de enige die nieuwsgierig is. Gemiddelden variëren sterk, maar ergens tussen de 40% en 60% is een veelvoorkomende bounce rate.
Onthoud echter dat de context heel belangrijk is. Een blog met diepgaande content kan een hogere bounce rate hebben, omdat lezers mogelijk alleen die ene geweldige post willen lezen en daarna weer vertrekken.