Wat is black hat SEO? Wij vertellen je in dit artikel precies wat black hat SEO is, waarom je geen gebruik moet maken van black hat en geven ook een aantal voorbeelden van veel voorkomende black hat technieken.
Vind je dit onderwerp interessant? Lees dan ook:
Betekenis black hat SEO
Wat is black hat SEO? Deze vorm van SEO zijn trucs om hoog te komen in Google door het algoritme van Google te manipuleren. Black hat zijn trucjes waarbij je het algoritme van Google te slim af probeert te zijn met technieken die Google niet waardeert.
Werkt black hat SEO? Ja, de nieuwste technieken werken vaak wel, maar het nadeel van deze technieken is dat het algoritme steeds slimmer wordt waardoor deze trucjes op korte termijn misschien werken, maar je hard wordt afgestraft uiteindelijk.
Het algoritme van Google
Maar hoe bepaald Google wat hij goed vind en wat niet? Dit is het werk van het Google algoritme – een ingewikkeld computerprogramma dat speurt naar aanwijzingen om te bepalen welke websites Google het beste kan laten zien wanneer je iets zoekt.
Stel je voor dat je in een gigantische bibliotheek staat en je zoekt een boek over “het kweken van sappige tomaten”. Het algoritme is als een razendsnelle bibliothecaris die naar elke plank rent en boeken tevoorschijn tovert die het meest relevant zijn voor je zoekopdracht.
Het algoritme houdt rekening met zaken als de titel van het boek (lees: website), de auteurs, de recensies en hoe vaak andere mensen hetzelfde boek hebben gelezen. Op dezelfde manier analyseert het algoritme honderden signalen om te bepalen welke websites de beste resultaten op jouw zoekopdracht kunnen geven.
Het algoritme van Google wordt steeds slimmer en slimmer en veel mensen proberen dit algoritme op allerlei manieren te misleiden om hoog in Google te komen staan, maar wat gebeurt er als jij technieken hebt gebruikt op je website die black hat zijn? Dan word je vroeg of laat afgestraft door het algoritme die steeds slimmer en slimmer wordt.
Belangrijke Google updates
Stel je voor dat het algoritme van Google een kameleon is die zich voortdurend aanpast aan zijn omgeving. Google rolt regelmatig algoritme updates uit om ervoor te zorgen dat het zijn taak – het presenteren van relevante en waardevolle informatie – steeds beter vervult.
Neem bijvoorbeeld de Panda-update. Deze update bracht gerechtigheid voor alle mensen die genoeg hadden van websites met waardeloze inhoud die hoog scoorden in de zoekresultaten.
En dan hebben we de Penguin-update. Stel je voor dat het algoritme van Google een onvermoeibare pinguïn is die jacht maakt op oneerlijke linkbuilding. Websites die zich bezighielden met dubieuze linkbuilding technieken werden op de vingers getikt door deze gevederde waakhond.
Deze twee algoritme updates van Google zijn voorbeelden van updates die veel impact hebben gehad op websites die black hat SEO-strategieën gebruikten. Uiteindelijk zijn veel van deze websites al hun Google-posities en organische posities kwijt door gebruik te maken van deze black hat technieken.
Voorbeelden van black hat technieken
Nu duidelijk is wat black hat SEO is, vraag je je misschien af wat voorbeelden zijn van deze technieken. De bekendste black hat technieken zijn:
- Keyword stuffing
- Verborgen teksten
- Cloaking
- Duplicate content
1. Keyword Stuffing
Keyword stuffing: het overladen van je content met zoekwoorden in de hoop dat Google je hoger plaatst.
Veel mensen hebben de (logische) gedachte: ik wil hoog komen op een bepaalde zoekterm en daarom moet ik dit zoekwoord extreem vaak gebruiken om hoog te komen. Als je een zoekwoord op een onnatuurlijke manier gebruikt in je tekst, omdat je denkt dat je hiermee hoog komt, heb je het mis. Dit is een black hat SEO techniek.
Vroeger kon je je focus zoekwoord gewoon spammen in je tekst, maar tegenwoordig heeft Google dit door als je dit doet en overmatig/onnatuurlijk hetzelfde keyword gebruikt met als doel om hoog te scoren in Google. Keyword stuffing zie je nog steeds veel, maar deze black hat SEO techniek heeft Google allang door.
2. Verborgen teksten
Een andere oude black hat SEO strategie is teksten verbergen op je pagina. Dit doe je door simpelweg de tekst dezelfde kleur te maken als de achtergrond.
Het is dus een tekst die in dezelfde kleur als de achtergrond wordt geplaatst, waardoor zoekmachines het zien, maar bezoekers niet. Een poging om de detective van Google te misleiden, maar de waarheid komt altijd aan het licht.
Ook dit werd vroeger veel gebruikt en vaak in combinatie met keyword stuffing, dus het overmatig vaak gebruiken van een zoekwoord. Hierbij werd dan bijvoorbeeld het focuszoekwoord onderaan de tekst 40 keer gezet.
3. Cloaking
Cloaking: het toont verschillende content aan zoekmachines en bezoekers, waardoor ze bedrogen worden en op een pagina komen waar ze helemaal niet heen wilden.
4. Duplicate content
Duplicate content: een andere black hat SEO strategie is duplicate content of ook wel dubbele inhoud/content genoemd. Bij dubbele content publiceer je content die al bestaat en in de meeste gevallen gestolen en/of herschreven is.
Dubbele content zie je veel voorkomen omdat dit een makkelijke manier is om je website te vullen. Echter bestaan er tegenwoordig programma’s voor waarmee websites kunnen zien of hun content gestolen wordt.
Met het stelen van content van iemand anders schendt je niet alleen de regels van Google, maar ook auteursrechten van iemand anders. Doe dit dus ook nooit.