Wat zijn short tail zoekwoorden? In dit artikel leggen wij alles uit over short tail zoekwoorden of ook wel short tail keywords genoemd .
Wat zijn short tail zoekwoorden?
Wat is een short tail zoekwoord? Short tail zoekwoorden zijn hele brede zoektermen, van meestal slechts één of twee woorden lang, zoals “schoenen” of “jeans” Short tail keywords zijn dus meestal vrij algemeen. Hierdoor is het zoekvolume hoog, maar de concurrentie ook
Voorbeelden short tail
Vaak zijn short tail zoekwoorden te herkennen aan dat ze een bepaald product of onderwerp zijn, maar niet specificeren in dit product of onderwerp. Hier zijn een aantal voorbeelden van short tail keywords.
Zoals je hierboven kunt zien hebben we staan 30 voorbeelden van short tail keywords. Deze zoekwoorden zijn dus erg breed. Wanneer je deze woorden specifieker gaat maken worden het long tail zoekwoorden.
Hoe vind je interessante short tail keywords?
Nu je weet wat short tail keywords zijn, is het ook interessant om te weten hoe je deze zoekwoorden kunt vinden.
Als je deze zoekwoorden wilt vinden kun je verschillende SEO tools gebruiken zoals de Google Zoekwoordplanner, Ahrefs, of Ubersuggest om interessante zoekwoorden te ontdekken die relevant zijn voor jouw niche. Wil je dit helemaal gratis doen? Doe dit dan via onze gratis zoekwoorden tool.
Stel je voor dat je een liefhebber bent van huisdieren, en je wilt een webshop beginnen met unieke hondenaccessoires. Je zou kunnen zoeken naar termen zoals “hondenriemen,” “hondenkleding,” en “hondenspeelgoed.” Dit zijn je short tail zoekwoorden – jouw reisbestemmingen.
Waarom focussen op short tail?
Je vraagt je misschien af waarom we niet gewoon langere zoekwoorden gebruiken. Nou, dat kunnen we zeker doen, maar short tail zoekwoorden hebben ook zeker ze voordelen. Ze trekken veel verkeer aan omdat mensen vaak korte en directe vragen aan zoekmachines stellen.
Bijvoorbeeld: het short tail keyword ‘jurk’ heeft 30.000 zoekopdrachten per maand.
Het long tail keyword ‘rode jurk dames’ heeft 2.100 zoekopdrachten per maand.
Het grote voordeel van short tail, is dat je met een nummer 1 positie in Google veel bezoekers zult krijgen als je bovenaan staat. Veel bezoekers betekent veel potentiële klanten op je website. Echter is ‘rode jurk dames’ veel specifieker, waardoor je misschien minder bezoekers zult ontvangen, maar het conversiepercentage veel hoger zal zijn, omdat je precies biedt wat iemand zoekt.
Als je veel bezoekers op je website wilt hebben dan is het zeker interessant om je ook te focussen op short tail zoektermen.
Voordelen
In het bovenstaande voorbeeld zijn de voordelen van short tail zoekwoorden misschien al duidelijker geworden, maar hier nog een keer de voordelen op een rijtje van short tail keywords.
- Breed publiek: Omdat deze zoekwoorden algemener zijn, trekken short tail zoekwoorden een breed publiek aan.
- Veel bezoekers: doordat er vaak veel mensen naar zoeken, krijg je veel bezoekers op je website als je hoog staat in Google.
Balans tussen short tail en long tail
Het beste wat je kunt doen als je aan de slag gaat met de SEO van je website, is om een goede balans te zoeken tussen short tail en long tail zoekwoorden. Als je als website net begonnen bent met SEO kan het verstandig zijn om eerst te focussen op de wat makkelijkere zoekwoorden en daarna te focussen op moeilijkere zoekwoorden. Vaak zijn long tail zoekwoorden wel makkelijker.
Uiteindelijk gaat het vaak om de balans die je hebt van deze zoekwoorden en dat uiteindelijk alle relevante zoekwoorden voor je niche op je website voorkomen.
Zie het als het verschil tussen een groot warenhuis en een gespecialiseerde boetiek. Beide hebben hun voordelen, en een slimme ondernemer begrijpt hoe ze kunnen worden gecombineerd voor de maximale impact.