Hoe krijg je kliks in Google? Wil je weten hoe je meer kliks in Google kunt krijgen? Goed nieuws, je bent op de juiste plek! Als een website hoog in Google staat, is deze website waarschijnlijk bezig met zoekmachine marketing (SEM). In dit artikel gaan we dieper in op de wereld van zoekmachineoptimalisatie (SEO) en zoekmachineadverteren (SEA). We gaan je niet alleen vertellen wat deze termen betekenen, maar we zullen ze ook in begrijpelijke taal uitleggen aan de hand van leuke voorbeelden. Klaar om de geheimen te ontdekken van hoe je jouw website bovenaan de zoekresultaten kunt krijgen en meer kliks kunt genereren? Laten we beginnen!
Hoe krijg je kliks in Google?
Laten we meteen met de deur in huis vallen: hoe krijg je kliks in Google? Als je deze vraag hebt, ben je waarschijnlijk op zoek naar manieren om meer bezoekers naar je website te trekken via Google. Het antwoord op deze vraag heeft twee belangrijke componenten: SEO en SEA.
Bij SEO optimaliseer je je website voor Google. Als je een goede website hebt met goede content dan kom je hoog te staan in de organische (niet betaalde) zoekresultaten. Bij SEA betaal je per klik (CPC) voor een plekje in de zoekresultaten. Bij SEA bied je op bepaalde zoektermen en op basis van je bieding word je plek bepaald.
SEO: De kunst van organisch verkeer
SEO, ofwel Search Engine Optimization, is als de brandstof voor je website in de zoekresultaten van Google. Het draait allemaal om het optimaliseren van je website, zodat deze hoger in de organische zoekresultaten verschijnt wanneer mensen zoeken naar relevante informatie.
SEO bestaat uit drie onderdelen: on page SEO, dit is de optimalisatie op de website zelf, off page SEO dit zijn externe signalen die goed zijn voor je SEO en de technische SEO gaat om de technische kant van je website. Dit kan zijn of je website mobielvriendelijk is.
Stel je voor dat Google een gigantische bibliotheek is en jouw website een boek in die bibliotheek. Als je wilt dat mensen je boek lezen, moet je ervoor zorgen dat het boek opvalt. Dat betekent dat je de titel en de inhoud van je boek moet verbeteren, zodat het aantrekkelijker is voor de bezoekers van de bibliotheek.
Een belangrijk onderdeel van SEO is het gebruik van relevante zoekwoorden, ook wel keywords genoemd. Dit zijn de woorden en zinnen die mensen typen in de zoekbalk van Google wanneer ze op zoek zijn naar iets. Als je bijvoorbeeld een website hebt over huisdierverzorging, wil je ervoor zorgen dat je pagina’s zoekwoorden bevatten zoals “beste hondenvoer” of “kattenrassen”. Dit helpt Google begrijpen waar jouw website over gaat en wanneer deze moet worden weergegeven aan gebruikers die zoeken naar die specifieke informatie.
Het grote voordeel van SEO, is dat je gratis organisch verkeer krijgt. Het grote nadeel is dat het erg veel tijd en moeite kost om organisch hoog te staan in de Google ranking.
SEA: Betaald verkeer met een snelle start
SEA, ofwel Search Engine Advertising, is als het plaatsen van een advertentie in de bibliotheek van Google. In plaats van organisch verkeer te verdienen zoals bij SEO, betaal je voor zichtbaarheid. Bij SEA bied je een bepaald bedrag per klik op een bepaalde zoekterm. Als jij het meeste geld biedt op een bepaald zoekwoord, dan kom je bovenaan in Google als iemand dit zoekresultaat opzoekt.
Stel je voor dat je een bordje met “Nieuwe Boeken!” voor je boek plaatst en betaalt wanneer mensen erop klikken. Je hebt direct de aandacht van bezoekers, maar je betaalt wel voor elke klik.
Met SEA kun je advertenties maken die verschijnen boven of naast de organische zoekresultaten. Deze advertenties werden vroeger gemarkeerd als ‘Advertentie’ en zijn meestal gerelateerd aan de zoekwoorden die mensen gebruiken. Tegenwoordig staat er boven deze advertenties ‘Gesponsord’. Je kunt zelf bepalen welke zoekwoorden relevant zijn voor je advertentie en hoeveel je bereid bent te betalen voor elke klik.
Het grote voordeel van SEA, is dat je direct zichtbaar bent en het grote nadeel is dat je voor elke klik die je krijgt moet betalen.
Het evenwicht tussen SEO en SEA
Het antwoord op: hoe krijg je kliks in Google is duidelijk. Kliks krijgen in Google kan dus door SEO of SEA. Nu je weet wat SEO en SEA inhouden, is de volgende vraag: hoe vind je het juiste evenwicht tussen deze twee? Het antwoord is dat het afhangt van je doelen en budget.
Stel je voor dat je een bakker bent die heerlijke taarten maakt. Als je net bent begonnen en snel wat aandacht wilt, kan SEA je helpen door advertenties te plaatsen met zoekwoorden als “versgebakken taarten” of “taart bestellen”. Dit zorgt voor directe kliks naar je website. Maar na verloop van tijd wil je ook werken aan je SEO door blogberichten te schrijven over taartrecepten en tips voor bakken. Dit zal je organische verkeer op de lange termijn stimuleren.
Tips voor succes
Hier zijn enkele tips om zowel SEO als SEA effectief te gebruiken:
- Zoekwoordonderzoek: Doe onderzoek naar relevante zoektermen voor jouw branche en voeg ze op een natuurlijke manier toe aan je website content en advertenties.
- Content is koning: Creëer hoogwaardige, informatieve content die bezoekers waardevol vinden. Dit zal hen aanmoedigen om langer op je website te blijven en terug te keren.
- Test: Experimenteer met verschillende zoekwoorden, advertentieteksten en landingspagina’s om te zien wat het beste werkt voor jouw doelgroep.
- Budgetbeheer: Houd je budget in de gaten en stel limieten in om onverwachte kosten te voorkomen.
- Blijf up-to-date: De wereld van SEO en SEA verandert voortdurend, dus blijf op de hoogte van de laatste trends en algoritme updates van Google.
Conclusie
Het krijgen van kliks in Google draait om het begrijpen van SEO en SEA en het vinden van het juiste evenwicht tussen deze twee benaderingen. Met SEO werk je aan het krijgen van organisch verkeer door je website te optimaliseren voor zoekmachines. Met SEA kun je snel zichtbaarheid en klikken genereren door te adverteren. Beide methoden hebben hun plaats in een succesvolle online marketingstrategie. Blijf leren, experimenteren en optimaliseren om het meeste uit beide te halen. Veel succes!