Home » Kennisbank » Hoe kies je je focus keyword?

Hoe kies je je focus keyword?

Geschatte leestijd: 1 minuut

Auteur:

Update:

Hoe kies je je Focus Keyword? - De Ultieme Gids

Wil je weten wat een focus keyword is en hoe je de perfecte focus keyword kan vinden? Dit artikel leidt je door het proces van het vinden van het ideale zoekwoord om je SEO te verbeteren. Laten we dus meteen aan de slag gaan met het ontdekken van de wereld van de focus keywords!

Wat is een focus keyword?

Voordat we dieper ingaan op het kiezen van een focus keyword, laten we eerst duidelijk maken wat het precies is. 

Wat is een focus keyword? Een focus keyword is het enkele woord of de korte zin die de kern van je webpagina, blogpost of online content waar je op gevonden wilt worden. Een focus zoekwoord is ook vaak een zoekwoord waar je op bent gekomen naar aanleiding van een zoekwoordonderzoek en dit kan een long tail zoekwoord zijn of een short tail zoekwoord

Stel je voor dat je een blogpost schrijft over het kweken van gigantische pompoenen. In dit geval zou “gigantische pompoenen kweken” je focus keyword zijn. Dit woord is waarop je hoopt dat zoekmachines zoals Google je zullen vinden en waarin je in de SERP zult verschijnen. 

Het bedenken van een zoekwoord is vrij eenvoudig, maar het gaat er ook om dat je je focust op de juiste keywords. De juiste keywords zijn ten eerste relevant voor jouw pagina en hebben ook zoekvolume (hoeveel er op een bepaald woord wordt gezocht in zoekmachines zoals Google, Bing of YouTube).

Maar hoe vind je je focus keyword? Dit leggen wij uit in dit stappenplan.

Stap 1: begrijp je doelgroep

Voordat je gaat beginnen met het kiezen van een focus keyword, is het van groot belang om je doelgroep goed te begrijpen. 

Stel je voor dat je een website hebt over avontuurlijke reizen. Je denkt dat “avontuurlijke vakantieplekken” het perfecte focus keyword is. Maar wat als je doelgroep eigenlijk vaker zoekt naar “exotische reisbestemmingen”? Als je niet weet waar je publiek naar op zoek is weet je ook niet wat voor focus zoekwoorden je moet gebruiken om je doelgroep te bereiken.

Analyse: Wanneer je je wilt focussen op vakantie plekken en je zoekt dit op in onze gratis zoekwoorden onderzoek tool dan zie je al dat het woord vakantiebestemmingen veel vaker wordt opgezocht dan vakantie plekken. Hierdoor kun je concluderen dat je je moet focussen op vakantiebestemmingen in plaats van plekken.

Stap 2: Brainstorm als een professional

Nu je een idee hebt van de behoeften van je doelgroep, is het tijd om je creatieve brein aan het werk te zetten. 

Neem een vel papier of open een spreadsheet en begin zoveel mogelijk relevante zoekwoorden en zinsdelen op te schrijven. Denk aan synoniemen, gerelateerde termen en specifieke vragen die mensen kunnen stellen.

Stel je voor dat je een website runt voor liefhebbers van trampolinespringen. Begin met “trampolinespringen”, maar denk ook aan termen als “stuiteren op een trampoline”, “trampoline oefeningen” en “veilig trampolinespringen”.

Je moet dus als het ware een hoofdonderwerp nemen, dus dat is dan trampolines en dan gaan bedenken wat mensen mogelijk willen weten over dit onderwerp.

Stap 3: Doe een zoekwoorden onderzoek

Nu is het tijd om daadwerkelijk je zoekwoordonderzoek te gaan doen. Gebruik online tools zoals de onze gratis zoekwoordonderzoek tool, Google Zoekwoordplanner, Ubersuggest (Betaald) of SEMrush (Betaald) om te achterhalen hoe vaak mensen zoeken naar de termen die je hebt bedacht. Daarnaast kun je met de meeste tools ook zien hoeveel concurrentie er op een bepaald zoekwoord zit. De hoeveelheid concurrentie wordt vaak aangegeven op basis van een score van 0 tot 100.

zoekwoorden onderzoek op onze gratis tool Glorypublisher.

Stap 4: Let ook op de long tail zoekwoorden

Long tail keywords zijn langere, meer specifieke zinnen die mensen zoeken. De meeste mensen die een zoekwoordenonderzoek doen zullen kijken naar de hoeveelheid verkeer die een bepaald zoekwoord kan ontvangen. Het nadeel van (vaak) niet hele specifieke zoekwoorden dat ze erg veel concurrentie hebben en je hierdoor moeilijk een nummer 1 positie kunt bemachtigen.

In plaats van je te focussen op alleen maar dit soort moeilijke zoekwoorden kan het verstandig zijn om eerst te focussen op long tail zoekwooren. Dit zijn vaak langere zoekopdrachten met minder zoekvolume, maar deze zijn wel specifieker en zit vaak ook minder concurrentie op. Door je eerst te richten op dit soort woorden kun je ook een relatief eenvoudige manier je eerste SEO verkeer binnenkrijgen.

Terug naar ons voorbeeld van trampolinespringen: “veilige trampoline oefeningen voor kinderen” is bijvoorbeeld een long tail keyword. 

Ze zijn dus misschien niet zo populair als korte zoektermen (short tail keywords), maar ze hebben meestal minder concurrentie en trekken bezoekers aan die echt geïnteresseerd zijn in wat jij te bieden hebt. Hierdoor is het conversiepercentage (CR) hoger.

Stap 5: Analyseer de Concurrentie

Als je een keyword kiest waarbij grote spelers zoals Amazon en Wikipedia de eerste pagina domineren, is het moeilijk om hier bovenuit te komen. Websites zoals Amazon en Wikipedia bestaan al tientallen jaren en hebben enorm veel autoriteit. Hierdoor is het moeilijk om van dit soort websites die concurrentiestrijd te winnen op de korte termijn.  

Kies eerder een keyword waarvan je denkt dat je een kans hebt om die nummer 1 positie te pakken. De concurrentie bekijken kun je doen met verschillende tools zoals Ubersuggest, SEMrush of Ahrefs. Of je kunt simpelweg jou focus keyword opzoeken op Google en kijken welke websites er allemaal naar voren komen.

Stap 6: Keuze maken en uitvoeren

Nu is het tijd om je keuze te maken. Bekijk je lijst van mogelijke focus keywords en laat zowel je intuïtie als logica meespelen. 

Kies focus keywords die relevant zijn voor je content, aantrekkelijk zijn voor je doelgroep en waarvan je denkt dat het haalbaar is om met dit zoekwoord op 1 te komen in Google. 

Maak een keuze voor je focus keyword.

Over Glorypublisher

Glorypublisher is een linkbuilding platform waarmee je makkelijk links kunt kopen en verkopen.

Gratis SEO checklist?

Wil je een gratis SEO checklist? Download deze geheel kosteloos!

Over de auteur

Relevante berichten

Scroll naar boven